سفیر ایران در کابل: طالبان نگفتند که حقابه هیرمند را نمی‌دهند

طبق معاهده ۱۳۵۱ تقسیم آب میان ایران و افغانستان، حقابه ایران از رودخانه هیرمند سالانه ۸۱۷ میلیون متر مکعب است

سفیر ایران در کابل گفت که اگر مشخص شود که آب بیشتری از رودخانه هیرمند وارد ایران می‌شود،  برای آب اضافی گفت‌وگو و توافقاتی نیاز است-IRANinKabul/Twitter@

حسن کاظمی قمی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل، ادعا کرد که طالبان نگفتند که حقابه هیرمند را نمی‌دهند.

کاظمی قمی در مصاحبه‌ای با وب‌سایت «جماران» که سه‌شنبه، ۴ بهمن (۲۴ ژانویه)، منتشر شد، گفت که حقابه ایران از رودخانه هیرمند مشخص است و مقام‌های طالبان در گفت‌وگوهای شفاهی و در یاداشت‌های رسمی به جمهوری اسلامی ایران، بر اجرای آن تاکید کردند.

او گفت: «طالبان تاکید بر تشکیل کمیسیون آب دارند و به این مسئله در ده‌ها یاداشت رسمی اشاره کرده‌اند. این آب باید جاری می‌شد و به سمت ایران می‌آمد، اما اساس این سد انحرافی است. مقام‌های طالبان در گفت‌وگوهایشان با ما مطرح کردند که باید این مشکل حل شود، تا آب مسیر واقعی خود را طی کند.»

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل، مشخص نکرد که منظورش کدام‌یک از سدهای روی رودخانه هیرمند است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او تاکید کرد که اگر مشخص شود که آب بیشتری از رودخانه هیرمند وارد ایران می‌شود،  به گفت‌وگو و توافق‌هایی در مورد آب اضافی نیاز است و این موضوع را با طالبان در میان گذاشته‌اند.

اشرف غنی، رئیس‌ جمهوری فراری افغانستان، فرودین ۱۴۰۰، هنگام افتتاح سد کمال‌خان در استان نیمروز، گفت که دولتش آب رودخانه هیرمند را  بیش از توافق در معاهده ۱۳۵۱، به ایران رایگان نمی‌دهد و در ازای آن نفت می‌خواهد.

اشرف غنی در طول هفت سال حکومت خود، همواره بر سدسازی و مدیریت آب‌های جاری تاکید می‌کرد.

امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، روز یکشنبه، دوم بهمن (۲۲ ژانویه)، با حسن کاظمی قمی در سفارت ایران در کابل دیدار کرد. او مدعی شد که بارندگی اندک، باعث کمبود آب شده است و طالبان به معاهده آب میان دو کشور متعهدند. او ابراز امیدواری کرد که با افزایش بارندگی، مشکل کمبود آب حل شود.

ایران و افغانستان در سال ۱۳۵۱ معاهده تقسیم آب رودخانه هیرمند را امضا کردند که براساس آن، حقابه ایران سالانه ۸۱۷ میلیون متر مکعب است. اما مقام‌های افغان می‌گویند که با کاهش بارندگی و خشکسالی‌های پی‌درپی، آب رودخانه هیرمند کاهش یافته است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل نیز بر گسترش همکاری‌های اقتصادی و امنیتی با طالبان تاکید کرد و آن را به نفع مردمان هر دو کشور دانست.

او هشدار داد که وخیم شدن بیشتر وضعیت افغانستان، به نفع مردم این کشور و کشورهای منطقه نیست و باعث گسترش فعالیت‌های تروریستی می‌شود.

جمهوری اسلامی ایران از گسترش فعالیت گروه داعش در افغانستان نگران است و آن را تهدیدی برای منافع خود می‌داند. در طول حاکمیت ۱۷ ماهه طالبان در افغانستان، فعالیت داعش در این کشور افزایش یافته و این گروه طالبان و نیز شهروندان غیرنظامی را هدف قرار داده است.

بنا به گزارش رسانه‌های پاکستانی، طالبان نیز فعالیت داعش را در افغانستان تهدیدی برای حکومت خود می‌دانند و بر سرکوب آن تاکید دارند.

بیشتر از جهان