حسن کاظمی قمی کارش را به‌عنوان سفیر ایران در افغانستان آغاز کرد

کاظمی قمی از طرفداران سرسخت طالبان به شمار می‌‎رود

حسن کاظمی قمی ۹ دی، از جانب وزارت خارجه جمهوری اسلامی، جانشین بهادر امینیان، سفیر پیشین ایران در کابل، معرفی شد-IRANinKabul/Twitter@

سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل، روز شنبه اول بهمن ۱۴۰۱، در توییتی اعلام کرد که حسن کاظمی قمی، فرستاده ویژه رئیس جمهوری ایران در امور افغانستان، با حفظ سمت، کارش را به‌عنوان سفیر ایران در کابل آغاز کرد.

حسن کاظمی قمی ۹ دی ۱۴۰‍‍۱، از جانب وزارت خارجه جمهوری اسلامی، جانشین بهادر امینیان، سفیر پیشین ایران در کابل معرفی شد. بهادر امینیان که از سال ۲۰۲۰ به‌عنوان سفیر ایران در کابل کار می‌کرد، منتقد طالبان بود و در چندین مصاحبه و سخنرانی، از نحوه عملکرد طالبان و به‌ویژه خودداری این گروه از تشکیل دولت فراگیر انتقاد کرده بود.

اوایل دی‌ماه، سخنانی منسوب به امینیان در رسانه‌ها بازتاب یافت که او طالبان را به لشکر مغول تشبیه کرده و گفته بود ایران چاره‌ای جز اینکه کنار طالبان بایستد و آن‌ها را متمدن کند، ندارد. این سخنان امینیان پس از هک شدن سایت خبرگزاری فارس به دست گروه هکری بلک ریوارد افشا شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برعکس بهادر امینیان، جانشین او، کاظمی قمی، از طرفداران سرسخت طالبان است. کاظمی قمی پس از سلطه طالبان بر افغانستان، برای نخستین‌بار در آبان ۱۴۰۰، به کابل سفر کرد و در جریان نشست خبری با مولوی امیرخان متقی، از طالبان به‌عنوان «فرزندان واقعی افغانستان که برای آزادی و استقلال جنگیده‌اند»، یاد کرد.

قمی بارها در سخنرانی‌هایش دولت ایالات متحده را به حمایت از داعش خراسان متهم کرد و گفت آمریکا پس از عقب‌نشینی از افغانستان، در این کشور جنگ نیابتی راه انداخته است.

کاظمی قمی در جریان چندین دور درگیری و تنش مرزی میان طالبان و مرزبانان ایرانی، با برگزاری نشست‌هایی میان مقام‌های وزارت دفاع ایران و طالبان، تلاش کرد از گسترش تنش‌های مرزی جلوگیری کند.

او یک‌بار در مورد جبهه مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود گفت این جبهه از طرف آمریکایی‌ها راه‌اندازی شده و برای بی‌ثبات‌ کردن افغانستان از آن حمایت می‌شود، اما چند روز بعد سخنانش را پس گرفت و گفت منظورش چیز دیگری بوده است.

او در تصحیح سخنان خود گفت: «احمد مسعود و جبهه مقاومت ملی، بخشی از واقعیت افغانستان‌اند و قلب احمد مسعود برای رشد و سازندگی افغانستان می‌تپد.»

کاظمی قمی اولین سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق پس از سرنگونی حکومت بعث بود. او مدتی به‌عنوان سرکنسول ایران در هرات نیز کار کرد و جزو هیئتی بود که با گروهی از آمریکایی‌ها در عراق به مذاکره پرداخت.