نخست‌وزیر بریتانیا: حکومت ایران باید درباره اعدام علیرضا اکبری پاسخگو شود

خانواده علیرضا اکبری به زودی با نماینده حوزه انتخابیه‌ خود به دیدار یکی از مقام‌های وزارت امور خارجه بریتانیا می‌روند 

جمهوری اسلامی ایران حضوری گسترده در بریتانیا دارد و از جمله «مرکز اسلامی انگلیس» را که در غرب لندن فعالیت دارد، نماینده مستقیم آیت‌الله علی خامنه‌ای اداره می‌کند -- Owen Humphreys / POOL / AFP

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، ضمن محکوم کردن قاطع اجرای حکم اعدام علیرضا اکبری، شهروند دوتابعیتی ایرانی-بریتانیایی، خواهان پاسخ‌گویی حکومت ایران شد و گفت ایران باید درباره اعدام و چگونگی دفن این شهروند بریتانیایی پاسخ دهد.

خبرگزاری رویترز شامگاه چهارشنبه ۲۵ ژانویه (پنجم بهمن‌ماه) در گزارشی به‌نقل از نخست‌وزیر بریتانیا نوشت: «رژیم ایران، رنج خانواده‌ها را تشدید می‌کند» سوناک حکومت ایران را متهم کرد که کرامت انسان‌ها زیر پا می‌گذارد و باید درباره شرایط اعدام و دفن اکبری پاسخ دهد.

روز چهارشنبه، اندی اسلاتر، نماینده مجلس بریتانیا از حزب کارگر، نیز در سخنانی در صحن مجلس این کشور از دولت محافظه‌کار بریتانیا انتقاد کرد که اقدامات کافی برای آزادی علیرضا اکبری، شهروند دوتابعیتی ایران و بریتانیا و معاون سابق وزارت دفاع در جمهوری اسلامی ایران، انجام نداده است. علیرضا اکبری در محله همراسمیت در غرب لندن زندگی می‌کرد که اسلاتر نماینده آن است. اسلاتر از ریشی سوناک، نخست‌وزیر، و دولت او خواست که تحریم‌های قوی‌تری علیه جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران اعمال کنند.

این نماینده با خطاب قرار دادن شخص سوناک در صحن مجلس، اکبری را «یکی از رای‌دهندگان حوزه انتخاباتی من» نامید و اعدام او را «قتلی غم‌انگیز» خواند. اسلاتر در انتقاد از عملکرد دولت بریتانیا گفت: «در سه سالی که منتهی به قتل او شد، دولت بریتانیا اقدام چندانی برای پاسداری از جان او یا اعتراض به مرگ این شهروند بریتانیا انجام نداد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسلاتر قرار است روز پنجشنبه، ۲۵ ژانویه (۵ بهمن)، همراه با خانواده اکبری با یکی از مقام‌های وزارت خارجه بریتانیا دیدار کند. این نماینده با اشاره به این قرار دیدار گفت: «آن‌ها [خانواده علیرضا اکبری] می‌خواهند بدانند که دولت در این لحظه اندوه بزرگ، چه کمکی به آن‌ها خواهد کرد.»

نماینده حزب کارگر از سوناک خواست به مجلس عوام توضیح دهد که فرای «اقدامات اندک تاکنونی»،‌ چه اقداماتی علیه جمهوری اسلامی ایران در دستور کار دارد. اسلاتر از سوناک خواست که «با پیروی از آمریکا و پارلمان اروپا»، کل سپاه پاسداران را سازمانی تروریستی اعلام کند. 

جمهوری اسلامی ایران حضوری گسترده در بریتانیا دارد و از جمله «مرکز اسلامی انگلیس» را که در غرب لندن فعالیت دارد، نماینده مستقیم آیت‌الله علی خامنه‌ای اداره می‌کند.