خیزش سراسری؛ بانگ شبانه «مرگ بر خامنه‌ای» ادامه دارد

صدور احکام سنگین برای معترضان هم‌زمان با طنین «مرگ بر جمهوری اعدامی» در پایتخت ادامه دارد

در صدوسی‌ویکمین روز خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی، اعتراض‌های مردمی به شیوه‌های مختلف از بانگ‌های شبانه گرفته تا دیوارنویسی و نصب بنر‌های اعتراضی ادامه یافت.

شامگاه سه‌شنبه ۴ بهمن، شمار زیادی از مردم مناطق مختلف تهران از جمله شهران، اکباتان، نارمک، باغ فیض، گیشا، پونک، جنت‌آباد و شهرک باقری با سر دادن شعار‌های شبانه، مخالفت خود را با حکومت ایران ابراز کردند. «مرگ بر جمهوری اعدامی»، «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور» شعار‌هایی بودند که معترضان سر دادند. ویدیو‌های منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که شعار‌های شبانه در برخی دیگر از شهر‌های ایران از جمله کرج نیز شنیده شدند.

روز سه‌شنبه دست‌کم چهار تجمع اعتراضی نیز در نقاط مختلف برگزار شد. شماری از خانواده‌ها و بستگان زندانیان محکوم به اعدام در تهران مقابل ساختمان قوه قضاییه تجمع اعتراضی برگزار کردند و خواستار لغو حکم اعدام عزیزانشان شدند. آن‌ها پلاکارد‌هایی با محتوای «اعدام نکنید» در دست داشتند.

در مریوان، نیز گروهی از مردم در اعتراض به وضعیت تصفیه آب شرب مقابل ساختمان فرمانداری این شهر تجمع کردند. به گزارش سایت کولبرنیوز، طی روز‌های اخیر ده‌ها نفر به بیماری‌های گوارشی مبتلا شده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که کارگران بازنشسته شرکت‌های تراکتورسازی، ماشین‌سازی و موتوژن تبریز نیز در اعتراض به اجرا نشدن طرح همسان‌سازی بیمه و حقوق مقابل اداره کل کار آذربایجان شرقی تجمع کردند.

شورا‌های صنفی دانشجویان کشور نیز گزارش داد که روز سه‌شنبه جمعی از دانشجویان پردیس هنر‌های زیبای دانشگاه تهران در اعتراض به احکام کمیته انضباطی و حمایت از دانشجویان بازداشتی و اخراجی تحصن کردند.

در ادامه موج اخراج استادان دانشگاه، مهشید گوهری، استاد ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد، از طریق حساب کاربری‌ خود خبر داد که به دلیل حمایت از اعتراض‌های دانشجویی از ادامه فعالیت علمی در دانشگاه منع شده است. گوهری نوشت: «پس از هفت سال تدریس مستمر، قطع همکاری با من و چندین نفر از همکارانم تایید شد.»

اعتراض‌های نمادین

دیوارنویسی و نصب پلاکارد‌های اعتراضی که اکنون به یکی از شیوه‌های ثابت اعتراض‌های مردمی در خیزش سراسری تبدیل شده است، روز سه‌شنبه نیز در مناطق مختلف ادامه یافت.

مردم منطقه آبیدر در سنندج روی یکی از تابلو‌ها عبارت «خامنه‌ای قاتل» را نوشتند. یک مرد معترض هم روی یکی از دیوار‌ها با نوشتن نام علی خامنه‌ای به او هشدار داد که به پایان نزدیک است.

کاملیا سجادیان، مادر محمدحسین ترکمان، از کشته‌شدگان خیزش سراسری، روز سه‌شنبه از نصب سنگ مزار محمد حسینی، معترض اعدام‌شده، با کمک و تلاش افراد نیکوکار خبر داد. ویدیویی هم از ماشالله کرمی، پدر محمدمهدی کرمی، دیگر جوان اعدام‌شده، منتشر شد که او را در حال شست‌وشوی مزار محمد حسینی با گلاب نشان می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ادامه بازداشت معترضان و صدور احکام سنگین

مهدخت دامغان‌پور، یکی از وکلای انتخابی محمد قبادلو، جوان محکوم به اعدام، روز سه‌شنبه، با اعلام اینکه فرجام‌خواهی موکلش تنها در مورد پرونده‌ اتهام قتل پذیرفته‌ شده، خبر داد که دیوان عالی کشور تاکنون چهار بار از پذیرش درخواست اعاده دادرسی در موضوع «افساد فی‌الارض» امتناع کرده است. این وکیل دادگستری در حساب کاربری‌ خود نوشت: «خواستار پذیرش اعاده دادرسی در پرونده افساد فی‌الارض با حکم اعدام که توسط دادگاه انقلاب صادر شده برای محمد هستیم.»

شاهزاده رضا پهلوی با با انتشار توییتی، وضعیت توماج صالحی، هنرمند رپ را یادآور شد و نوشت: «ما به توماج و توماج‌ها بیش از پیش نیاز داریم. آزادی‌خواهان در بند را از یاد نبریم.» توماج صالحی در آخرین دیدار با پدرش از او پرسیده بود که آیا کسی در بیرون از زندان از او حرف می‌زند.

گزارش سازمان‌های حقوق بشری از ادامه بازداشت معترضان و صدور احکام سنگین برای آنان حکایت دارد. شبکه حقوق بشر کردستان خبر داد که عثمان پرده‌دار، شهروند اهل سردشت، با یورش ماموران امنیتی به خانه‌اش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. در کمتر از ۲۴ ساعت، دست‌کم چهار روحانی کرد به نام‌های ملا شریف محمدپور، ملا سیدجمال‌الدین واژی، ملا یونس نوخواه و ملا سید سلیمان احمدی هم بازداشت شدند.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو اعلام کرد نیرو‌های سپاه پاسداران  بامداد سه‌شنبه، به منزل برادران هیمن حمزه که ۲۰ آبان با شلیک مستقیم نیرو‌های هنگ‌ مرزی جمهوری اسلامی کشته شد، هجوم بردند و دو برادر او را با اسلحه مجروح کردند و یک برادر دیگر را نیز به‌شدت کتک زدند.

این سازمان همچنین از دستگیری جلال صالحی، شهروند اهل بانه و اشکان عمرجویی، دانشجوی دانشگاه کردستان، خبر داد.

صدور احکام سنگین برای معترضان هم در صدوسی‌ویکمین روز خیزش سراسری ادامه پیدا یافت؛ بر مبنای گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، ‌امیر شیبانی‌زاوه، معترض بازداشتی در مشهد با‌ اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام، عضویت در گروه‌ها و دسته‌های ضدانقلاب و اجتماع و تبانی علیه نظام» به هشت سال و شش ماه زندان محکوم شد.

ساسان بیرانوند، دانشجوی علوم کامپیوتر دانشگاه اصفهان، نیز در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی به سه سال حبس محکوم شد. نغمه رجبی‌فر، معترض تهرانی، هم در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به تحمل دو سال حبس تعزیری محکوم شد. او به عنوان مجازات تکمیلی دوسال ممنوع‌‎الخروج شده، حکم دو سال منع استفاده از رسانه‌های اجتماعی و تلفن هوشمند گرفته و باید پژوهشی دستنویس در مورد آنچه «فساد و جنایات رژیم پهلوی» خوانده‌‍ شده‌ است، هم تهیه کند.

بررسی‌های هرانا نشان می‌دهد که تاکنون بالغ‌ بر ۱۹ هزار و ۵۰۰ نفر بازداشت شده‌اند و دادگاه‌های جمهوری اسلامی ایران تاکنون ۷۳۸ معترض را در مجموع به تحمل بیش از ۱۲ هزار ماه حبس محکوم کرده‌اند. ۱۱۰ نفر نیز با‌ اتهام‌هایی مواجه‌اند که ممکن است به صدور احکام اعدام برای آنان منجر شود.

ماموران امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران در جریان خیزش سراسری، دست‌کم ۵۲۷ تن از جمله ۷۱ کودک را کشته‌اند.