محمد قبادلو: قرار است به حکمی خالی از شرافت و عدالت اعدام شوم

فعالان و نهادهای مدافع حقوق بشر درباره خطر اجرای حکم محمد قبادلو هشدار داده‌اند

محمد قبادلو، معترض ۲۲ ساله محکوم به اعدام، مانند نوید افکاری از داخل زندان به «مردم شریف ایران» درود فرستاد و خبر داد: «آخرین تیرمون هم که از مجاری قانونی جمهوری اسلامی ایران زدیم، اثری نداشت و اعاده دادرسیمون رو هم رد کردند، قراره من به حکم خالی از شرافت و عدالت قضات پرونده، اعدام بشم.»

هم‌زمان، مادر این جوان معترض نیز از نهادهای حقوق بشر خواست پیش از آنکه دیر شود از فرزندش حمایت کنند. 

محمد قبادلو در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی به اتهام محاربه، به اعدام محکوم شد. روابط عمومی دیوان عالی کشور روز شنبه ۳ دی‌، از پذیرش فرجام‌خواهی محمد قبادلو خبر داد اما دیوان عالی کشور چند ساعت بعد، خبر روابط عمومی خود را تکذیب و اعلام کرد که با رد فرجام‌خواهی محمد قبادلو، حکم اعدام این جوان معترض در دیوان عالی کشور تایید شده است.

این خبر را امیر رئیسیان، وکیل انتخابی محمد قبادلو، نیز تایید کرد و در توییتی نوشت که روز یکشنبه تا پایان وقت اداری در دیوان عالی کشور بود اما به او اجازه ندادند به بخش روابط عمومی که خبر پذیرش فرجام‌خواهی را منتشر کرده بود، مراجعه کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیسیان که با حکم ابوالقاسم صلواتی، مشهور به قاضی اعدام، از وکالت محمد قبادلو عزل شده است، به روزنامه شرق گفت: «خبر پذیرش فرجام‌خواهی استدلال قانونی داشت؛ از این‌ رو احتمال بروز اشتباه را بسیار بعید می‌دانم، اما نمی‌دانم چرا نظر دیوان بعد از چند ساعت تغییر کرد.»

تکذیب خبر قوه قضاییه از سوی همین نهاد و سخنان وکیل انتخابی محمد قبادلو از این مسئله پرده برمی‌دارد که احکام اعدام معترضان تحت تاثیر فشارها و اعمال‌نظرهای مبتنی بر اهداف سیاسی در دیوان عالی کشور تایید می‌شود.

ابوالقاسم صلواتی با ادعای اجرای تبصره ماده ۴۸ آیین دادرسی کیفری، به وکلای انتخابی محمد قبادلو اجازه دفاع از او را نداد. در حالی‌ که طبق این تبصره، وکیل تعیینی در مرحله تحقیقات و دادسرا نمی‌تواند به پرونده دسترسی داشته باشد و در دادگاه می‌تواند از موکل خود دفاع کند. ممنوعیت دسترسی متهمان به وکیل انتخابی نشان می‌دهد که قوه قضاییه با هدف پرونده‌سازی برای متهمان و اجرای شتاب‌زده احکام اعدام و حبس‌های طولانی‌‌مدت حتی قوانین خود را نیز نقض می‌کند.

محمد قبادلو را به زیر گرفتن ماموران نیروی انتظامی و قتل یکی از نیروهای این نهاد به نام فرید کرم‌پور متهم کرده‌اند. این جوان معترض در دادگاه به بیماری دو قطبی‌ خود اشاره کرد و گفت که داروهایش را از دو ماه قبل مصرف نکرده بود. با وجود اینکه مدارک پزشکی بیماری محمد قبادلو را تایید می‌کنند، قاضی صلواتی حکم اعدام او را صادر کرده است.

با تایید حکم اعدام محمد قبادلو، نگرانی‌ها درباره خطر اجرای این حکم افزایش یافته است. مادر این جوان معترض روز یکشنبه در پیامی ویدیویی، از فعالان و نهادهای مدافع حقوق بشر کمک خواست و گفت: «بچه مرا غریب گیر آورده‌اند، وکیلش را عزل کردند و دادگاهش را بدون حضور وکیل برگزار کردند. در اولین جلسه هم حکم اعدام برایش صادر کردند و می‌خواهند با همین سرعت هم حکم را اجرا کنند.» مادر محمد قبادلو در ادامه این سوال را مطرح کرد که در کدام محکمه، در اولین جلسه دادگاه برای متهم حکم اعدام صادر می‌کنند.

سازمان عفو بین‌الملل نیز درباره خطر قریب‌الوقوع اجرای حکم اعدام محمد قبادلو هشدار داد و از جامعه جهانی خواست با استفاده از تمامی ابزارها جمهوری اسلامی را تحت‌فشار قرار دهند تا اجرای این حکم را متوقف کند.

کلارا بونگر، عضو پارلمان فدرال آلمان که کفالت سیاسی محمد قبادلو را برعهده دارد، در توییتی، تایید حکم اعدام محمد قبادلو در دیوان عالی کشور را «وحشت‌آور» توصیف کرد و گفت که برای توقف این حکم مبارزه می‌کند.