رابرت مالی: همچنان به دیپلماسی معتقدیم اما تمرکز بر اعتراضات ایران است

«هم‌زمان با اعمال تحریم‌های هسته‌ای بر ایران، واشنگتن فشار بر چین را برای توقف واردات نفت ایران افزایش خواهد داد»

رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران گفت که هم‌اکنون واشنگتن بر مسئله رفتار مرگبار جمهوری اسلامی با مردم ایران و کمک تهران به روسیه در کشتن اوکراینی‌ها تمرکز کرده است اما همچنان به دیپلماسی باور دارد.

رابرت مالی به بلومبرگ گفت که آمریکا کماکان به دیپلماسی معتقد است، «اما از آنجا که ایران در ماه سپتامبر به توافق پشت کرد، تمرکز ما بر کشته شدن شهروندان ایرانی به دست حکومت و چگونگی مقابله با آن، و همچنین کمک تهران به روسیه در کشتن شهروندان اوکراین و آنچه که می‌توان برای جلوگیری و توقف آن انجام داد، تغییر جهت پیدا کرده است».

نماینده ویژه دولت جو بایدن در امور ایران همچنین گفت که واشنگتن هم‌زمان با اعمال تحریم‌های هسته‌ای بر ایران، فشار را بر چین برای توقف واردات نفت ایران افزایش خواهد داد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مالی در این گفت‌وگو که روز دوشنبه سوم بهمن (۲۳ ژانویه) انجام شد، به تلویزیون بلومبرگ گفت: «چین مقصد اصلی صادرات غیرقانونی ایران است» و افزود که مذاکرات برای منصرف کردن پکن از این خریدها «در حال افزایش است».

مقام‌های آمریکایی از جمله سخنگویان وزارت خارجه و کاخ سفید، پس از شروع خیزش سراسری مردم ایران علیه حاکمیت به‌دنبال کشته شدن مهسا امینی، بارها گفته‌اند که اولویتشان حمایت از حقوق بشر مردم ایران و تقویت فعالیت‌های مدنی آن‌ها در تعیین سرنوشت خود است. در این مدت، مذاکرات غرب با جمهوری اسلامی برای احیای برجام به حاشیه رانده شد. اما هیچگاه اعلام نشد که مذاکره با جمهوری اسلامی متوقف می‌شود.

ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۸، با هدف مهار برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران از برجام خارج شد و در راستای سیاست فشار حداکثری، تحریم‌هایی را علیه صادرات نفت ایران اعمال کرد. تهران در پاسخ، فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم را افزایش داد و نظارت‌های بین‌المللی بر تاسیسات اتمی خود را محدود کرد.

هم‌زمان، آنگونه که خبرگزاری بلومبرگ گزارش می‌دهد، در ماه‌های اخیر محموله‌های نفت خام ایران به‌رغم تلاش‌های نسبی واشنگتن برای مهار آن، افزایش یافته و به نظر می‌رسد که مقصد بخش بزرگی از سیل این محموله‌های نفتی، چین است. 

مالی به خبرگزاری بلومبرگ گفت ایالات متحده آمریکا «گام‌هایی برای توقف صادرات نفت ایران و بازداشتن کشورهای دیگر از خرید آن برخواهد داشت».

رابرت مالی افزود: «ما هیچ‌یک از تحریم‌هایمان علیه ایران و به‌ویژه علیه فروش نفت ایران را کاهش نداده‌ایم.»

این درحالی است که دولت بایدن به چشم‌پوشی بر ادامه معامله نفتی ایران و چین متهم است.