رابرت مالی: خشونت رژیم ایران باعث قطع ارتباطش با مردم و جامعه بین‌المللی شده است

رابرت مالی اظهار امیدواری کرد که تهران مسیرش را تغییر دهد

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران همچنین گفت، هیچ شکی وجود ندارد که ایران در مناقشه روسیه و اوکراین مداخله کرده است- Rod Lamkey / CNP/Sipa USANo Use Germany/ Reuters

رابرت مالی، نماینده ویژه دولت ایالات متحده در امور ایران، روز دوشنبه، ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان)، در گفت‌‌وگوی اختصاصی با شبکه رادیویی فرانسوی «فرانس انتر» با اشاره به اعتراضات سراسری در ایران، گفت که خشونت رژیم تهران علیه تظاهرات‌کنندگان باعث شده است که ارتباط حکومت ایران با بخش وسیعی از مردم و نیز جامعه بین‌المللی قطع شود. او همچنین تاکید کرد که حکومت ایران راه بسیار بدی را انتخاب کرده است،‌ و اظهار امیدواری کرد که تهران مسیرش را تغییر دهد. 

نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران که به زبان فرانسوی با شبکه رادیویی «فرانس انتر» سخن می‌گفت، همچنین افزود که تحریم‌های هدفمندی علیه کسانی که مسئولیت نقض حقوق بشر [در ایران] بر دوش آنان است، تصویب شده است و آمریکا به دنبال تحریم مقام‌های ارشد و افرادی است که ناشناس‌ترند. او افزود که این تحریم‌ها «اغلب سمبلیک»‌ به‌شمار می‌روند، اما به هر حال اهمیت دارند، زیرا نشان می‌دهند که جهان وضعیت ایران را زیر نظر دارد و مردم ایران فراموش نشده‌اند.

رابرت مالی جنبش سراسری مردم در ایران را یک «جنبش عمومی عمیق» نامید که «پیگیر، سرسخت، شجاعانه و با مشارکت زنان جوان بسیاری است که با خطرات فوق‌العاده‌ای دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند تا صدایشان شنیده شود». او تاکید کرد که سیاست ایالات متحده آمریکا دفاع از حقوق و آزادی‌های بنیادی ایرانیان است و جامعه بین‌المللی باید در ارتباط با وضعیت ایران بسیج شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران همچنین گفت، هیچ شکی وجود ندارد که ایران در مناقشه روسیه و اوکراین مداخله کرده است. او گفت که موضوع انتقال احتمالی موشک از ایران به روسیه مطرح است، که موضوعی بسیار جدی است. 

او افزود: «ما باید در قبال کشورهایی که افراد را به گروگان می‌گیرند، چه ایران و چه کشورهای دیگر، سیاست مشترکی در پیش بگیریم. این وضعیت نمی‌تواند ادامه یابد؛ این رسوایی است.»

رابرت مالی تاکید کرد که این رژیم تهران است که خودش را منزوی کرده است. او گفت که دیپلماسی با تهران، بر دو موضوع تاکید دارد؛ «نخست آزاد کردن گروگان‌های ما، از جمله گروگان‌های فرانسوی، و دیگری یافتن راهی برای برنامه هسته‌ای ایران». او افزود که راه دیپلماتیک برای حل مسئله هسته‌ای ایران باز است، اما تلاش دیپلماتیک مانع فشار بر رژیم ایران به دلیل رفتارش در خشونت علیه معترضان در داخل ایران، یا رفتارش در صحنه بین‌المللی، نمی‌شود. 

رابرت مالی روز دوشنبه در حالی با شبکه رادیویی فرانسوی مصاحبه کرد و جنبش اعتراضی مردم در ایران را یک جنبش سراسری عمیق نامید که امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، نیز صبح دوشنبه، خیزش سراسری ایرانیان علیه رژیم ایران را «انقلاب» توصیف کرد.

واکنش رهبران کشورهای قدرتمند غربی در ارتباط با خشونت وسیعی که نظام جمهوری اسلامی علیه مردم ایران اعمال می‌کند، در آستانه سومین سالگرد قیام خونین آبان ۹۸، در حال افزایش است. فراخوان‌های گسترده‌ای برای اعتراض و بزرگداشت قیام خونین آبان ۹۸ برای روزهای ۲۴ تا ۲۶ آبان، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.