دبیرکل ناتو از موافقت آلمان برای آموزش نیروهای نظامی اوکراین استقبال کرد

تانک‌های آلمانی لئوپارد-۲ در اختیار چندین کشور اتحادیه اروپا قرار دارد، اما این کشورها برای ارسال تانک‌ها به کی‌یف به مجوزهای برلین نیاز دارند

همزمان با انتشار گزارش‌هایی از موافقت احتمالی دولت آمریکا با ارسال تانک‌های رزمی پیشرفته «ام۱ آبرامز» به‌ اوکراین، روز سه‌شنبه وزیر دفاع آلمان اعلام کرد آموزش نیروهای نظامی اوکراین برای استفاده از تانک‌های لئوپارد-۲ می‌تواند شروع شود. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، نیز روز سه‌شنبه ضمن استقبال از این تصمیم آلمان، خواهان تامین تجهیزات نظامی سنگین برای کی‌یف شد و گفت این کار باید سریع‌تر انجام شود.

خبرگزاری فرانسه روز سه‌شنبه ۲۴ ژانویه (چهارم بهمن‌ماه) در گزارشی به‌نقل از بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان نوشت: کشورهایی که تانک‌های آلمانی لئوپارد را در اختیار دارند، می‌توانند آموزش نیروهای اوکراینی را شروع کنند.

تانک‌های آلمانی لئوپارد-۲ در اختیار چندین کشور اتحادیه اروپا و ناتو قرار دارد. اما این کشورها برای ارسال تانک‌های قدرتمند لئوپارد و سایر تجهیزات نظامی آلمان به اوکراین به مجوزهای برلین نیاز دارند که انتظار می‌رود ظرف روزهای آینده صادر شود.

همزمان روزنامه وال‌استریت ژورنال روز سه‌شنبه در گزارشی نوشت مقام‌های آلمانی اصرار دارند که این کشور نباید نخستین کشوری باشد که تانک‌های زرهی پیشرفته در اختیار کی‌یف قرار می‌دهد و ابتدا باید آمریکا اقدام کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گزارش وال‌استریت‌ژورنال، مقام‌های نظامی دولت بایدن تاکنون، بنا به دلایل فنی-آموزشی، با ارسال تانک‌های زرهی «ام۱ آبرامز» به اوکراین مخالفت می‌کردند.

به‌گفته مقام‌های نظامی آمریکا، بهره‌گیری از تانک‌های «ام۱ آبرامز» نیازمند آموزش‌‌ و پشتیبانی‌های فنی-نظامی است. بنابراین در لحظه نمی‌توان از این تانک‌ها در میدان نبرد استفاده کرد.

مقام‌های دولتی آلمان و آمریکا، ظرف هفته گذشته به‌طور فشرده در حال گفت‌وگو بر سر توافقی برای ارسال تانک‌های زرهی پیشرفته به اوکراین بودند و به‌نظر می‌رسد که این توافق‌ها نهایی و به زودی اعلام خواهد شد.

توافق کشورهای غربی برای ارسال تانک‌های قوی زرهی به اوکراین، در حالی است که انتظار می‌رود نیروهای نظامی روسیه در حال تدارک مجموعه حملات تازه‌اند.

مقام‌های اوکراینی بارها گفته‌اند که برای مقاومت در برابر نیروهای نظامی روسیه و بازپس‌گیری سرزمین‌های اشغال‌شده، به تامین تجهیزات نظامی سنگین، در سریع‌ترین زمان ممکن، نیاز دارند.

بیشتر از جهان