آلمان مانع ارسال تانک از لهستان به اوکراین نمی‌شود

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، گفت این کشور اجازه می‌دهد لهستان به اوکراین تانک لئوپارد ۲ بفرستد

وزیر خارجه آلمان گفت این کشور «مانع آن نمی‌شود» که لهستان به اوکراین تانک بفرستد.

آنالنا بربوک روز یکشنبه در مصاحبه با تلویزیون فرانسه، به واضح‌ترین صورت اشاره کرد که متحدان اروپایی برلین می‌توانند تجهیزات ساخت آلمان را به خطوط مقدم اوکراین بفرستند.

بربوک در پاسخ به این پرسش که آیا آلمان به لهستان اجازه می‌دهد این تانک‌ها را به اوکراین بفرستد، گفت: «در حال حاضر چنین درخواستی مطرح نشده است، اما اگر از ما بخواهند مانع آن نخواهیم شد.»

بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع جدید آلمان، نیز در مصاحبه‌ای که بعد از سخنان بربوک پخش شد، گفت که در مورد تحویل تانک‌ها به اوکراین نباید شتاب‌زده تصمیم‌گیری کرد اما پیش‌بینی می‌کند این تصمیم‌ به‌زودی گرفته شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آلمان در هفته‌های اخیر به‌شدت تحت فشار بود که یا تانک‌های لئوپارد۲ را خودش به اوکراین منتقل کند یا دست‌کم اجازه دهد متحدان اروپایی‌اش این نوع تانک را به اوکراین بدهند. چون این تانک‌ها ساخت آلمان‌اند، سایر کشورها برای آنکه بتوانند آن‌ها را به کشورهای ثالث بدهند، باید طبق قانون از دولت آلمان مجوز بگیرند.

البته به نظر می‌رسد اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، به تصمیم‌گیری نهایی در این باره تمایلی ندارد.

دولت ناشکیبای لهستان پیشنهاد کرده است از کشورهای کوچک خواهان دادن تانک‌های پیشرفته به اوکراین ائتلاف دیگری تشکیل شود. پیش از این، برخی از وزیران لهستان تهدید کرده بودند حتی اگر مجوز قانونی نداشته باشند هم تانک‌های لئوپارد۲ را برای اوکراین ارسال خواهند کرد.

ماتئوش موراویه‌تسکی، نخست‌وزیر لهستان، در سخنرانی روز یکشنبه خود گفت: «نگرش آلمان قابل قبول نیست. حدود یک سال از آغاز جنگ گذشته است. هر روز مردم بی‌گناه دارند جان خود را از دست می‌دهند و بمب‌های روسیه در شهرهای اوکراین ویرانی به بار می‌آورند. به اهداف‌ غیرنظامی حمله می‌شود و زنان و کودکان کشته می‌شوند.»

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، در مصاحبه با بی‌بی‌سی مستقیما از دولت آلمان انتقاد نکرد اما گفت: «چیزی بیشتر از آن مرا خوشحال نمی‌کند که ببینم اوکراین به لئوپارد۲ مجهز شده است.»

طبق گزارش‌ روزنامه آلمانی زوددویچه زایتونگ، گویا ایالات متحده نیز در پشت پرده به این کشور فشار آورده است که اقدامی انجام دهد.

بنا بر گزارش‌ها، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، روز جمعه در آلمان در نشستی در پایگاه هوایی رامشتاین از این کشور خواست مجوز ارسال را بدهد. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری بایدن، نیز بعدتر برای مقام‌های بی‌رغبت آلمان «خط و نشان» کشید.

تاکنون بریتانیا تنها کشور عضو ناتو بوده که متعهد شده است برای اوکراین ۱۴ تانک چلنجر ۲ بفرستد.

© The Independent

بیشتر از جهان