مارتین گریفیث در راس هیات عالی‌رتبه سازمان ملل وارد کابل شد

این دومین هیات عالی‌رتبه سازمان ملل است که در یک ماه اخیر به افغانستان سفر می‌کند

مارتین گریفیث در اوایل دی ماه اعلام کرده بود که قصد دارد برای گفت‌وگو با رهبران طالبان به افغانستان سفر کند-HafizZiaAhmad/Twitter@

مارتین گریفیث، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و امداد اضطراری، روز دوشنبه، ۳ بهمن، (۲۳ ژانویه)، در راس هیاتی وارد کابل شد و با مولوی امیر خان متقی، وزیر خارجه طالبان، دیدار کرد.

حافظ ضیاء احمد، معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان، در اطلاعیه‌ای گفت که به شمول اعضای ارشد سازمان ملل متحد، مسئولان چند سازمان امدادرسان بین‌المللی، از جمله رئیس سازمان بین‌المللی مراقبت (Care International) و رئیس سازمان حفاظت از کودکان (Save the Children)، نیز مارتین گریفیث را در سفر به کابل همراهی می‌کنند.

این دومین هیات عالی‌رتبه سازمان ملل متحد است که پس از صدور فرمان‌های اخیر رهبر طالبان در زمینه منع تحصیل و اشتغال زنان، به کابل سفر می‌کند.

هفته گذشته، آمنه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل، نیز در راس هیاتی به کابل رفت و با شماری از مقام‌های طالبان دیدار کرد. آمنه محمد به شهرهای قندهار و هرات نیز سفر کرد، اما ملا هبت‌الله آخوند و استاندارهای طالبان در قندهار و هرات، با او ملاقات نکردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اطلاعیه وزارت خارجه طالبان جزئیات زیادی از محتوای سخنان هیات سازمان ملل با مولوی امیر خان متقی به چشم نمی‌خورد، اما ادعا شده است که همراهان مارتین گریفیث، از برقراری امنیت در افغانستان تمجید کرده‌اند.

این ادعا در حالی مطرح شده است که در ماه‌های اخیر، حمله‌های گروه داعش خراسان به ماموریت‌های دیپلماتیک و مراکز نظامی طالبان افزایش یافته است.

در آخرین مورد، ۲۰ دی، یک مهاجم انتحاری داعش به وزارت خارجه طالبان حمله کرد که در اثر آن حدود ۲۰ تن، از جمله ۱۶ دیپلمات، کشته شدند.

مارتین گریفیث و مسئولان هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) تاکنون در مورد اهداف اصلی سفر این هیات عالی‌رتبه به افغانستان اطلاعیه‌ای منتشر نکرده‌اند، اما در اطلاعیه وزارت خارجه طالبان اشاره شده است که مارتین گریفیث در جریان صحبت با مولوی امیر خان متقی، از محروم شدن زنان افغان از تحصیل و اشتغال ابراز نگرانی کرده است.

پس از صدور فرمان‌های محرومیت زنان افغان از تحصیل و اشتغال که به ترتیب در ۲۹ آذر و ۳ دی سال جاری خورشیدی صادر شدند، مارتین گریفیث در نشست شورای امنیت سازمان ملل، این فرمان‌ها را برای آینده افغانستان نگران‌‌کننده خواند و از تصمیم خود برای سفر به افغانستان خبر داد. گریفیث و شماری دیگر از مدیران ارشد سازمان ملل متحد، در نامه مشترکی از رهبران طالبان خواستند که فرمان‌های منع تحصیل و اشتغال زنان را لغو کنند، چون این محدودیت‌ها آینده افغانستان را با خطرهای جدی مواجه می‌کند. 

آمنه محمد نیز در پایان سفرش به افغانستان، در مورد پیامدهای ناگوار عملکرد طالبان در برابر زنان هشدار داد و موضع سازمان ملل را در این زمینه بیان کرد. به نظر می‌رسد که اینک مارتین گریفیث برای پیگری وعده‌های طالبان در این زمینه، به کابل سفر کرده است.

در پی منع اشتغال زنان افغان، شماری از سازمان‌های بین‌المللی، از جمله بخشی از دفاتر سازمان ملل، فعالیت‌های بشردوستانه خود را در افغانستان متوقف کردند و گفتند تا زمانی که به کارمندان زن در این نهادها اجازه کار داده نشود، فعالیت خود را از سر نمی‌گیرند. مارتین گریفیث که در مسند معاون دبیرکل سازمان ملل در امور فعالیت‌های بشردوستانه و امداد اضطراری کار می‌کند، نگران تداوم محدودیت‌های وضع‌شده بر زنان افغان و فلج شدن فعالیت‌های بشردوستانه در افغانستان است.