چهره دوگانه جمهوری اسلامی: سرکوب زنان ایران و برگزاری کنگره بانوان تاثیرگذار

چنین نشستی همزمان با ادامه نقض گسترده حقوق زنان ایران و اخراج جمهوری اسلامی از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد تدارک دیده شده است

رسانه‌های جمهوری اسلامی گزارش داده‌اند که اولین «کنگره بین‌المللی بانوان تاثیرگذار» با حضور جمیله علم‌الهدی، همسر ابراهیم رئیسی، و همسران رؤسای چند دولت خارجی کار خود را از عصر جمعه، ۳۰ دی‌ ماه ۱۴۰۱، در سالن اجلاس سران در تهران آغازکرده است.

چنین نشستی درحالی برگزار شده که جمهوری اسلامی همچنان با خیزشی سراسری دست‌بهگریبان است که شعار اصلی آن «زن، زندگی، آزادی» است و جرقه آن با کشته‌شدن مهسا امینی به‌دلیل نحوه پوشش زده شد.

در همین حال، و در اقدامی بی‌سابقه در تاریخ سازمان ملل متحد، به‌دلیل اعمال تبعیض نهادینه‌شده علیه زنان در بیش از چهار دهه گذشته و بالا گرفتن اعتراض زنان به پایمال‌شدن حقوقشان در جریان خیزش سراسری چهار ماه گذشته، جمهوری اسلامی از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد اخراج شد.

در جریان خیزش سراسری مردم علیه جمهوری اسلامی، نیروهای سرکوبگر حکومت بیش از ۵۰۰ نفر از شهروندان ایرانی، ازجمله زنان و کودکان را کشتند و خبرهای متعددی منتشر شد از تعرض، آزار و تجاوز جنسی در زندان‌ها علیه دخترانی که در بازداشت به‌سر می‌برند.

کشته‌شدن مهسا امینی و شدت خشونت علیه زنان و دختران در جریان اعتراضات چهار ماه گذشته، موجب شکل‌گیری موج بی‌سابقه‌ای از همبستگی جامعه جهانی، از هنرمندان و چهره‌های سرشناس و بانفوذ تا سیاستمداران، با زنان ایران شد.

در چنین شرایطی، جمهوری اسلامی با نادیده‌گرفتن واقعیت‌ها، و در اقدامی شعاری و فریبنده، اقدام به برگزاری کنگره‌ای حکومتی کرد و کوشید با استناد به حضور همسران روسای جمهوری چند کشور، آن را بین‌المللی بخواند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نگاهی به فهرست میهمانان این برنامه آشکار می‌کند که جمهوری اسلامی تا چه اندازه در جلب نظر و دعوت جامعه جهانی برای تشکیل کنگره‌ای درباره زنان ناتوان و ناموفق بوده است.

براساس گزارش رسانه‌های جمهوری اسلامی، در این کنگره همسران روسای جمهوری بورکینافاسو، قرقیزستان، صربستان، همسر رئیس‌ جمهوری اسبق گینه، همسر رئیس‌ جمهوری اسبق نیجر، فرستاده ویژه بانوی اول جمهوری فدرال نیجریه، بانوی اول سابق سریلانکا و همسر رئیس حزب حاکم، فرستاده ویژه رئیس جمهوری سوریه، رئیس شورای مرکزی اتحادیه زنان ترکمنستان و همسر نخست‌وزیر ارمنستان حضور داشتند.

محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت ابراهیم رئیسی، اعلام کرده است که این برنامه به گفته او «مهم»، به ابتکار جمیله علم‌الهدی، همسر ابراهیم رئیسی و دختر احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و از تندروترین روحانی‌های مخالف حقوق زنان برگزار شده است.

او روز جمعه در سخنانی، جمیله علم‌الهدی را از «اندیشمندان کشور» نامید.

جمیله علم‌الهدی نیز در این مراسم از تشکیل صندوق حمایت از «زنان تاثیرگذار» و تاسیس یک اتحادیه جهانی به همین منظور خبر داد.

در این کنگره به مسئله حجاب اجباری، وضعیت زنان زندانی و موانع حقوقی که زنان به‌دلیل قوانین مصوب جمهوری اسلامی با آن‌ها مواجه‌اند، اشاره‌ای نشد.