اظهارات دادستان کل جمهوری اسلامی ایران درباره پرونده مهسا امینی و حجاب اجباری

محمدجعفر منتظری، بار دیگر حجاب را «خط قرمز» حکومت جمهوری اسلامی ایران خواند و گفت که زنان باید «برای حفظ سلامت و ایمنی خود و خانواده حجاب را رعایت کنند»

با گذشت نزدیک به سه ماه‌ونیم از کشته شدن «مهسا امینی» حین بازداشت به دست گشت ارشاد، دادستان کل قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه، ۴ دی (۲۵ دسامبر)، گفت این پرونده به دلیل اعتراض خانواده مهسا به نظر پزشکی قانونی، هنوز در انتظار اعلام «نظر هیات پزشکی» است. محمدجعفر منتظری همزمان از حجاب اجباری دفاع کرد و گفت که حجاب از خطوط قرمز حکومت جمهوری اسلامی است و همه زنانی که در چند ماه گذشته کشف‌حجاب کرده‌اند، مرتکب جرم مشهود شده‌اند.

دادستان کل کشور درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده مهسا امینی گفت: «پزشکی قانونی با بررسی علمی و جامع، نظر خود را به صورت رسمی اعلام کرد. پس از آن، خانواده امینی از نظام‌پزشکی شکایت کردند. این شکایت برای کار کارشناسی به هیات پزشکی ارسال شده و تاکنون نظر هیات پزشکی اعلام نشده است.»

مهسا(ژینا) امینی، ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ به دست نیروهای گشت ارشاد بازداشت شد و ساعاتی بعد، پیکر او در حالی که به کما رفته بود، از مقر گشت ارشاد به بیمارستان کسری در تهران انتقال یافت و سه روز بعد، اعلام شد که او جان باخته است.

پیکر مهسا امینی پس از انتقال به شهر سقز، با حضور گسترده مردم تشییع، و در آرامستان «آیچی» این شهر به خاک سپرده شد. پس از خاکسپاری مهسا امینی، مردم سقز اقدام به سردادن شعارهای اعتراضی کردند و شعار «زن، زندگی، آزادی» نیز در همین مراسم سر داده شد.

پس از خاکسپاری مهسا امینی در روز شنبه، ۲۶ شهریور، اعتراضات از آرامستان آیچی سقز به خیابان‌های این شهر گسترش یافت و به سرعت به اعتراضاتی در سنندج و سپس در شهرهای سراسر ایران انجامید که به خیزش سراسری مردم علیه نظام جمهوری اسلامی تبدیل شد.

در طول بیش از صد روز از آغاز خیزش سراسری تاکنون، بنا به اعلام سازمان‌های حقوق‌بشری، دست‌کم ۵۰۶ نفر، از جمله ۶۹ کودک زیر ۱۸ سال، به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در ایران کشته شده‌اند.

از آغاز خیزش سراسری، جمعیت گسترده‌ای از زنان در ایران حجاب اجباری را کنار گذاشته‌اند و دیگر حاضر به رعایت آن نیستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در هفته‌های نخست خیزش سراسری، به دلیل گستردگی تظاهرات خیابانی مردم در سراسر کشور، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران برخلاف چهار دهه گذشته، در مورد «اجرای حجاب اجباری» سکوت کردند. اما از چند هفته پیش بار دیگر هشدار به زنان را درباره رعایت حجاب اجباری آغاز کرده‌اند.

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، نیز در همین راستا بار دیگر حجاب را «خط قرمز» حکومت جمهوری اسلامی ایران خواند و گفت که زنان باید «برای حفظ سلامت و ایمنی خود و خانواده حجاب را رعایت کنند»، و هشدار داد: «اگر به مرحله‌ای برسد که جرم مشهود باشد، دستگاه‌های مربوطه به وظایف خود عمل می‌کنند.»

منتظری با تاکید بر اینکه «حجاب حکم الهی و شرعی است و آیات متعددی در قرآن داریم که باید زنان حجاب خود را حفظ کنند»، گفت: «عده‌ای می‌گویند این یک امر شخصی است و شما نمی‌توانید فردی را موظف کنید که حجاب را رعایت کند، که به نظرم این نوعی فرار از مسئله است.»

دادستان کل کشور با بیان اینکه «مسئله حجاب دو بعد  شخصی و اجتماعی دارد»، افزود: «در بعد شخصی، به گونه‌ای است که نمی‌شود زن را در خانه و حریم شخصی‌اش الزام به رعایت حجاب کرد و آزاد است و در حوزه شخصی کسی معترض او هم نخواهد شد، اما بعد دوم حجاب، بعد اجتماعی است و در جامعه اسلامی وقتی اکثریت مسلمان هستند و معتقد و پایبند به احکام شرعی هستند، زنان باید آن را رعایت کنند و در ملاء‌عمومی مجاز نیست خود را در دید دیگران بگذارد و رعایت حجاب نکند.»

منتظری تاکید کرد که از سوی دیگر، قوانین جمهوری اسلامی ایران «بحث حجاب را الزامی کرده است» و وقتی «قانون در داخل مرزهای جمهوری اسلامی رعایت حجاب را برای زن‌ها در مناظر عمومی الزامی کرده، نمی‌توانیم بگوییم شخصی است».

او افزود: «وقتی در منظر عمومی است و آن زن مسلمان است، قوانین الهی او را ملزم کرده که حجاب را رعایت کند، و اگر زنی مسلمان نباشد، باید به احترام قانون تصویب‌شده، رعایت کند و کشف حجاب نکند.»

این مقام ارشد قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، کاهش رعایت حجاب در ایران را «برنامه دشمن» خواند و افزود: «ما شاهد بودیم که در چند ماه اخیر، از برنامه‌های دشمنان این بود حریم‌ها را بشکنند و خطوط قرمزی که برای جمهوری اسلامی قائلیم را کنار بزنند، از جمله حجاب را، و دیدید چقدر تبلیغات کردند و ترغیب کردند که خانم‌ها و دخترخانم‌ها حجاب را بردارند.»

منتظری در ادامه گفت که همه زنان و دخترانی که در چند ماه گذشته حجاب اجباری را رعایت نکرده‌اند، «مرتکب جرم مشهود شدند» و «وقتی در ملاءعام کشف‌حجاب شده، قطعا جرم است»، اما افزود که «نحوه برخورد با جرم مشهود احتیاج به برنامه‌ریزی دارد و به لحاظ فرهنگی باید روی آن کار شود و از لحاظ  اعتقادی هم  باید تبیین شود».

دادستان کل کشور گفت: «قبل از برخورد قضایی و قانونی، بسیاری از کسانی که حریم شرعی را در امر حجاب رعایت نمی‌کنند، ناشی از عدم اطلاع و بی‌توجهی به دستورات شرع مقدس اسلام و اینکه یک امر قانونی می‌باشد، است.»

محمدجعفر منتظری در ادامه افزود: «تعداد قابل‌توجهی از کسانی که حجاب را رعایت نمی‌کنند، غفلت دارند، و شاید عده‌ای هم به خاطر نفوذ و برنامه‌های دشمن رعایت نکنند و ممکن است حتی برخی به صورت سازماندهی‌شده حجاب را در جامعه مورد خدشه قرار دهند.»

او همچنین به زنانی که دیگر حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند، هشدار داد و گفت: «بی‌حجابی‌ها ممکن است منجر به آسیب‌هایی شود و ممکن است متوجه خود خانم‌ها شود.»