وزارت خارجه آلمان: اتحادیه اروپا دوشنبه تحریم جدید اعضای سپاه را اعلام می‌کند 

سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفت سیاست کنونی، اعمال فشار بیشتر بر رژیم ایران است

یک سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفت پیش‌بینی می‌شود که وزیران خارجه اتحادیه اروپا، در نشست روز دوشنبه پیش رو در بروکسل، درباره اعمال تحریم‌های بیشتر علیه اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، توافق کنند. 

خبرگزاری رویترز نوشته است که این سخنگوی وزارت خارجه آلمان، در پاسخ به پرسشی درباره احتمال لطمه تحریم‌های مورد انتظار به تلاش‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از دستیابی تهران‌ به سلاح اتمی، گفت:‌ «تمرکز سیاست کنونی ما افزایش فشار بر رژیم ایران است.»

خبرگزاری رویترز پیشتر نیز به نقل از دیپلماتیک‌های اروپایی که نامشان را اعلام نکرد، گفته بود که در نشست پیش روی وزیران خارجه اتحادیه اروپا در روز ۲۳ ژانویه، و همزمان با کار اتحادیه اروپا روی مسئله قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی، ۳۷ نام جدید را به علت نقض حقوق بشر به فهرست تحریم‌شدگان ایرانی خواهد افزود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی کشورهای اروپایی می‌گویند که باید با اقدام ایران در ارائه پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، قاطعانه‌تر برخورد شود. 

یک منبع مطلع نیز به خبرگزاری رویترز گفته بود که قرار است روز دوشنبه آینده چهارمین بسته تحریمی علیه جمهوری اسلامی ایران تصویب شود.

نمایندگان پارلمان اروپا در جلسه روز پنج‌شنبه ۲۹ دی‌ماه (۱۹ ژانویه) با ۳۱۳ رای مثبت، از ۵۴۵ نماینده حاضر به شورای اروپا پیشنهاد کردند که نام سپاه پاسداران و نهادهای وابسته به آن مانند بسیج و سپاه قدس را در فهرست سازمان‌های تروریستی بگنجاند.

در مصوبه پارلمان اروپا که در ۳۲ بند تنظیم شده، همچنین از علی خامنه‌ای، ابراهیم رئیسی و محمد جعفرمنتظری، دادستان کل جمهوری اسلامی به دلیل نقش آنها در سرکوب خونین مردم ایران نام بردند و خواستار اعمال تحریم‌هایی علیه آنها و اعضای خانواده آنان شدند.

در این مصوبه، اعدام معترضان در ایران نیز محکوم شده است. 

بررسی موضوع قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی از روز دوشنبه در پارلمان اروپا آغاز شد. روز چهارشنبه نیز ۵۹۸ نماینده به متمم پیشنهادی قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا رای مثبت دادند و این متمم به به گزارش «اجرای سیاست خارجی واحد اتحادیه اروپا» اضافه شد.

تحریم سپاه به این معنی است که اعضای این گروه نظامی و وابستگانشان اجازه سفر به اتحادیه اروپا را نخواهند داشت و دارایی‌هایشان در اروپا مسدود خواهد شد. 

به گفته مقام‌های آگاه اروپایی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به عنوان یک نهاد، فعلا تحریم نخواهد شد. 

گفته شده برخی کشورها، از جمله فرانسه، که پیش از این در مورد مسئله قرار دادن سپاه در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا ملاحظاتی را رعایت می‌کرد، هم‌اکنون و به‌ویژه پس از بازداشت چند شهروند فرانسوی در ایران، تغییر موضع داده و از این امر حمایت می‌کند.