ملاحظات اروپایی‌ها برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران

هر اقدامی که اتحادیه اروپا در قبال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دستور کار قرار دهد در نهایت به معنای تغییر رویکرد اتحادیه اروپا از یک سیاست تعاملگرا با جمهوری اسلامی، به یک سیاست سخت‌گیرانه‌ است

رسانه‌های بین‌المللی، تحلیل‌گران و مقام‌های مختلف کشورهای غربی، واکنش‌های متفاوت و گسترده‌ای به رای روز پنجشنبه نمایندگان پارلمان اروپا، برای قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی اروپا، مطرح کرده‌اند.

در این میان، گمانه‌زنی‌های هم مطرح شده است که دولت‌های اروپایی، دست‌‌کم در این مرحله، به‌رغم خواست نمایندگان پارلمان اروپا در نهایت سپاه پاسداران را به سبب برخی از ملاحظات سیاسی-امنیتی، در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه قرار نمی‌دهند. رویترز با اشاره به نشست روز دوشنبه هفته آینده اروپا برای معرفی پنجمین بسته تحریمی علیه جمهوری اسلامی به نقل از دو منبع گزارش داده است که اروپا فعلا سپاه را تحریم نمی‌کند.

روزنامه وال‌استرت‌ژورنال بامداد روز جمعه ۲۰ ژانویه (۳۰ دی‌ماه) در گزارشی ضمن برشمردن برخی از مهم‌ترین چالش‌های کشورهای اروپایی با حکومت ایران نوشت: دولت فدرال آلمان، ماه‌ها است که برای قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی تلاش می‌کند.

اما هنوز روشن نیست که دولت‌های مختلف تا چه اندازه تحت تاثیر خواست آلمان در جایگاه قدرتمندترین بازیگر اقتصادی اروپا باشند.

براساس این گزارش، موضوع این است که در چارچوب سازوکار تصمیم‌گیری اتحادیه اروپا، مسائل مرتبط با سیاست‌های خارجی یا موضوع‌های مرتبط با مسائل امنیتی و تروریسم در اتحادیه به‌طور «اتفاق آرا» انجام می‌شود. به این معنا که همراهی تمامی کشورهای عضو برای سیاست‌گذاری‌های محوری از این دست لازم است.

Frederick FLORIN / AFP

با این همه، برخی از بلندپایه‌ترین مقام‌های کمیسیون و شورای اروپا  مانند اورسولا فون در لاین آشکارا گفته‌اند از خواست قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی اتحادیه حمایت می‌کنند.

به‌نوشته وال‌استرت‌ژورنال، هر اقدامی که اتحادیه اروپا در قبال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دستور کار قرار دهد در نهایت به معنای تغییر رویکرد اتحادیه اروپا از یک سیاست تعاملگرا با جمهوری اسلامی، به یک سیاست سخت‌گیرانه‌ است.

وال‌استرت‌ژورنال، در بخش دیگری از گزارش خود دو دلیل اصلی را برای این تغییر رویکرد کلی اتحادیه اروپا در قبال جمهوری اسلامی بر می‌شمرد.

اول سرکوب گسترده خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام حاکم و دوم همکاری‌های نظامی ایران و روسیه، به‌طور مشخص تامین و انتقال پهپادهای نظامی برای جنگ در اوکراین است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تلاش پارلمان اروپا و برخی دیگر از کشورهای عضو اتحادیه، مهم‌تر از همه آلمان برای قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی در حالی است که در بهار همین امسال کشورها اروپایی تلاش داشتند تا دولت بایدن را متقاعد کنند که به خواست مقام‌های جمهوری اسلامی برای خارج کردن نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده تن دهد. در آن مقطع، جمهوری اسلامی تلاش می‌کرد تا از طریق اروپایی‌ها به دولت آمریکا فشار بیاورد.

به‌نوشته وال‌استریت‌ژورنال، برخی دیگر از دولت‌های اروپایی نگرانند اگر سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا قرار بگیرد، احیای برجام و توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی را باید تمام شده قلمداد کرد.

از سوی دیگر، به‌زعم مخالفان، دست زدن به چنین اقدامی راه را برای آزادی شهروندان اروپایی بازداشت‌شده در ایران دشوارتر خواهد کرد.

در همین حال پیشنهاد تعلیق مذاکرات احیای برجام که گروه پارلمانی تحت سرپرستی چارلی وایمرز، نماینده سوئد در پارلمان اروپا، روز پنجشنبه آن را ارایه داد نتوانست رای لازم را به‌دست آورد.

روزنامه واشنگتن‌پست بامداد روز جمعه در گزارشی به‌نقل از منابع خود ضمن اشاره به نشست روز دوشنبه آینده وزرای خارجه اتحادیه اروپا نوشت: انتظار می‌رود در نشست هفته آینده مجموعه تحریم‌های تازه‌ای علیه عوامل سرکوب‌های سیاسی در ایران وضع شود.

واشنگتن‌‌پست، رای روز پنجشنبه نمایندگان پارلمان اروپا را نتیجه چهار ماه اعتراض‌های سراسری ضدحکومتی در ایران توصیف کرد.

بیشتر از جهان