افزایش نرخ دلار در ایران در آستانه تصمیم پارلمان اروپا در مورد سپاه

نرخ دلار در بازار آزاد به ۴۱ هزار و ۳۵۶ تومان رسید

ناامیدی از احیای برجام و افزایش قیمت دلار در بازار‌های همسایه سطح انتظارات برای نرخ دلار را افزایش داده است‌ــ ایرنا

افزایش تنش‌های سیاسی میان جمهوری اسلامی و اتحادیه اروپا و احتمال قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی این اتحادیه به صعود دوباره نرخ سکه و دلار در ایران منجر شد.

پارلمان اروپا قصد دارد فردا (پنجشنبه ۲۹ دی) یک قطعنامه جدید علیه جمهوری اسلامی را به رای بگذارد که در صورت تصویب، نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی این اتحادیه قرار خواهد گرفت. تصویب این طرح می‌تواند موج تازه‌ای از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را به همراه داشته باشد. بازار ارز و سکه در ایران هم به این مسئله واکنش نشان داد و روند صعودی قیمت‌ها در این بازار پس از مدتی آرامش، دوباره آغاز شد.

ناامیدی بیشتر از احیای برجام و افزایش نرخ دلار در بازار‌های همسایه و نرخ حواله درهم نیز سطح انتظارات برای نرخ دلار در بازار تهران را افزایش داده است. تازه‌ترین گزارش‌ها حکایت از آن دارد که نرخ دلار در بازار آزاد به ۴۱ هزار و ۳۵۶ تومان رسیده است و پیش‌بینی می‌شود در ۲۴ ساعت آینده نیز همین روند افزایشی ادامه یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روند معاملات فردایی نیز در همین محدوده با اندکی افزایش روبرو و به کانال ۴۲ هزار تومان وارد شد. تحولات آخر هفته در عرصه‌های بین‌المللی می‌تواند در این زمینه تعیین‌کننده باشد.

از نگاه فعالان بازار، در صورتی که نرخ دلار در بازار چهارشنبه به روند افزایشی روز گذشته خود ادامه دهد، ممکن است موجب شود خریداران بیشتری به بازار سکه وارد شوند.

فشار خریداران سکه بر بازار از اوایل هفته افزایش یافت و به افزایش تقاضا و تاثیر بر نرخ سکه منجر شد. قیمت سکه روز گذشته در بازار تهران یک میلیون و ۴۷ هزار تومان، نیم‌سکه ۸۰۰ هزار تومان و ربع سکه ۷۰۰ هزار تومان گران‌تر شد و به ترتیب به ۲۲ میلیون و ۳۶۸ هزار تومان، ۱۳ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان و هشت میلیون و ۶۲۰ هزار تومان رسید.

بررسی‌های سایت خبر آنلاین نشان می‌دهد از ابتدای هفته تاکنون، قیمت سکه «امامی» در بازار یک میلیون و ۹۹ هزار تومان گران‌ شده است. در این میان، قیمت طلا هم روی مرز حساس دو میلیون تومان قرار گرفته است؛ به طوری که بهای هر گرم طلای ۱۸عیار در صورت افزایشی کمتر از ۹ هزار تومان، به کانال دو میلیون تومان وارد خواهد شد.

در حال‌ حاضر، هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار یک میلیون و ۹۹۱ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت دارد و طی ۲۴ ساعت گذشته ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان رشد داشته است.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی برای جلوگیری از این افزایش قیمت‌ها، «دامنه نوسان نرخ ارز در سامانه رسمی بازار متشکل را حذف کرد تا موانع رشد قیمت ارز در این‌گونه از معاملات را از میان بردارد».

خبر آنلاین به نقل از تحلیلگران بازار ارز نوشت که «حذف دامنه نوسان ارزی و افزایش نرخ رسمی ارز هم‌راستا با معاملات بازار آزاد از افزایش شکاف قیمتی میان ارقام رسمی و غیررسمی جلوگیری می‌کند و تمایل افراد به سفته‌بازی در بازار را کاهش خواهد داد».

بیشتر از اقتصاد