وزرای خارجه آمریکا و بریتانیا اعدام‌ها در ایران را محکوم کردند

بلینکن گفت، تهران ماه‌ها پیش فرصت بازگشت به توافق را از بین برد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در کنفرانس خبری مشترک با جیمز کلورلی، همتای بریتانیایی که به واشینگتن سفر کرده است گفت که دو طرف درباره ایران گفت‌و‌گو کردند. او گفت که آمریکا در کنار دولت بریتانیا ایستاده است و اعدام علیرضا اکبری، شهروند ایرانی بریتانیایی را محکوم می‌کند.

جمهوری اسلامی اخیرا اعلام کرد که این چهره نزدیک به شمخانی را به اتهام جاسوسی برای بریتانیا اعدام کرده است.

بلینکن با ابراز انزجار از این اعدام تاکید کرد که با انگیزه سیاسی انجام شده است و و در چارچوب الگوی رفتاری رژیم در بازداشت، شکنجه، اعتراف اجباری و اعدام ناعادلانه قرار دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که به همکاری با بریتانیا و دیگر متحدان برای پاسخگو کردن جمهوری اسلامی ادامه می‌دهد. او در عین حال گفت که آمریکا در کنار ایرانیان شجاع که برای احقاق حقوق خود ایستادگی می‌کنند و با سرکوب شدید مواجه‌اند، می‌ایستد.

به گزارش وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا، کلورلی نیز در این کنفرانس خبری گفت که با بلینکن درباره ایران و اعدام «شرم‌آور» اکبری گفت‌و‌گو کرده است.

وزیر خارجه بریتانیا گفت از اینکه آمریکا علنا این اعدام را محکوم کرده و همدردی خود را اعلام کرده است، بسیار خرسند است. کلورلی تاکید کرد که بریتانیا نیز در کنار مردم ایران که می‌خواهند حق زندگی بدون ترور و سرکوب داشته باشند، ایستاده است.

وزیر خارجه بریتانیا با اشاره به رفتار منطقه‌ای جمهوری اسلامی و تجهیز و مسلح کردن گروه‌های شبه‌نظامی گفت، حکومت اکنون به روسیه نیز در جنگ با اوکراین کمک می‌کند و به آن پهپاد می‌دهد.

کلورلی گفت که بریتانیا نیز مانند آمریکا و دیگر متحدان به همکاری برای کمک به پاسخگو کردن رژیم بابت نقض حقوق بشر شهروندان ایران و کمک نظامی به روسیه، ادامه می‌دهد.

او همچنین گفت که برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی نیز موضوع دیگری است که تهدیدی برای امنیت و صلح بین‌المللی به‌شمار می‌رود و آمریکا و بریتانیا مصمم‌اند که مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شوند.

بلینکن نیز در این کنفرانس خبری با تایید سخنان کلورلی گفت که ایران ماه‌ها پیش فرصت بازگشت به توافق هسته‌ای را از بین برد.

او بار دیگر گفت که اکنون احیای برجام در اولویت نیست و دولت آمریکا بیشتر متمرکز بر حمیت نظامی ایران از روسیه در جنگ با اوکراین، اقدامات بی‌ثبات‌کننده در منطقه و  آن چیزی است که در ایران می‌گذرد.