تلاش طالبان برای بازداشت نظامیان حکومت سابق افغانستان

نمایندگان محلات مکلف‌ شده‌اند که هرچه سریع‌تر نام‌ نظامیان سابق را در اختیار استخبارات طالبان بگذارند

فهرستی به‌دست ایندیپندنت فارسی رسید که براساس آن، طالبان خواستار بازداشت برخی  نظامیان سابق افغانستان شده‌اند- WAKIL KOHSAR/ AFP

منابع معتبر به ایندیپندنت فارسی گفتند که طالبان تلاش‌ می‌کنند تا نظامیان حکومت سابق، به‌ویژه قطعات صفر یک، دو و سه امینت ملی را بازداشت کنند.

این قطعات که سازمان اطلاعات ایالات متحده آمریکا آنها را آموزش داده بود و از آن‌ها حمایت می‌کرد، بیشتر در شرق افغانستان فعالیت داشتند. 

چند تن از نیروهای قطعات صفری امنیت ملی که حالا در آمریکا به‌سر می‌برند، به خبرنگار ایندیپندنت فارسی گفتند که در عملیات‌ ویژه و سرکوب طالبان نقش داشته‌اند و از ترس حملات انتقام‌جویانه این گروه، افغانستان را ترک کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک نوار صوتی در اختیار ایندیپدنت فارسی قرار گرفته که براساس آن، استخبارات (نهاد اطلاعاتی) طالبان از نمایندگان محلات مختلف کابل خواسته است نام‌ افرادی را که سابقه عضویت در قطعات خاص امنیت ملی و همکاری با نیروهای خارجی داشته‌اند، در اختیارشان بگذارند.

در یک نوار صوتی دیگر به نمایندگان محلات (وکیلان گذر) هشدار داده می‌شود اگر در ارائه نام‌ نظامیان سابق و همکاران نیروهای خارجی تعلل کنند، با برخورد جدی طالبان مواجه خواهند شد.

با استناد به این نوار صوتی، نمایندگان محلات مکلف‌اند که نام‌های نظامیان سابق را هرچه سریع‌تر در اختیار استخبارات طالبان بگذارند. 

همزمان فهرستی به‌دست ایندیپندنت فارسی رسیده است که براساس آن، طالبان خواستار بازداشت برخی از نظامیان حکومت سابق افغانستان، ازجمله زلمی منگل، رئیس پیشن زندان پلچرخی کابل، شده‌اند. 

گروه طالبان در این مورد ابراز نظری نکرده است.

حکومت جمهوری در افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ سرنگون شد. بخشی از نظامیان این حکومت، ازجمله بسیاری از اعضای قطعات خاص امنیت ملی، از افغانستان خارج و به کشورهای اروپایی و آمریکایی منتقل شدند؛ اما شماری از نظامیان سابق نتوانستند از افغانستان خارج شوند و از حملات انتقام‌جویانه طالبان می‌ترسند. برخی از نظامیان سابق افغانستان در پاکستان و ایران به‌سر می‌برند و برای پناهندگی به کشورهای اروپایی و آمریکایی ثبت‌نام کرده‌اند، اما روند پذیرش پناهندگی زمان‌بر است. 

ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان پس از سرنگونی حکومت افغانستان، فرمان عفو عمومی صادر کرد و اطمینان داد که جان و دارایی کارکنان نظامی و غیرنظامی (ملکی) حکومت سابق در امان است و می‌توانند به زندگی در افغانستان ادامه دهند. اما طی ۱۷ ماه حاکمیت طالبان گزارش‌های متعددی مبنی‌بر بازداشت، شکنجه و کشتار نظامیان سابق منتشر شده است.

طالبان اغلب افرادی را که در حکومت قبل سابقه کار در وزارتخانه‌های دفاع، داخله (کشور) و امنیت ملی را داشتند، از کار برکنار کردند و به‌جای آن‌ها افراد خود را گماشتند.

بیشتر از جهان