یک ژنرال پیشین ارتش افغانستان در تخار ترور شد

طالبان دلیل قتل ژنرال غنی پنجشیری را خصومت خانوادگی اعلام کردند

ژنرال غنی پنجشیری یک سال گذشته در خانه‌اش در تخار زندگی می‌کرد و هیچگونه فعالیت نظامی نداشت- @etilaatroz/facebook

افراد مسلح ناشناس، روز شنبه ۳۰ مهر (۲۲ اکتبر)، غنی پنجشیری، ژنرال ارتش دولت پیشین افغانستان را در شهر تالقان، مرکز استان تخار، با شلیک گلوله کشتند و از محل متواری شدند. ژنرال غنی در حکومت پیشین رئیس تاسیسات وزارت دفاع بود و از زمان به قدرت رسیدن طالبان، خانه‌نشین شده بود.

به گفته منابع در تخار، ژنرال غنی حوالی ساعت ۱۳:۳۰ در مسیر خانه‌اش در نزدیکی اداره استخبارات (اطلاعات) طالبان، هدف گلوله چند موتورسوار قرار گرفت و جان باخت.

مبین صافی، سخنگوی فرمانده پلیس طالبان در استان تخار، در مصاحبه با رسانه‌های محلی افغانستان، کشته شدن ژنرال غنی را تایید کرد و گفت: «انگیزه این قتل خصومت‌های خانوادگی و شخصی بود و بررسی‌ها درباره آن ادامه دارد.»

طالبان اغلب قتل‌های نظامیان پیشین را به دشمنی‌های شخصی یا افراد مسلح ناشناس نسبت می‌دهند. در یک سال گذشته، ده‌ها تن از نظامیان سابق به شکل مرموزی به قتل رسیده‌اند که در بسیاری از موارد، ردپای طالبان مشهود است.

نیروهای طالبان در کابل و غور، یک هفته پیش دو نظامی سابق را بدون هیچ‌ درگیری قبلی، به گلوله بستند و کشتند. یکی از این افراد صمیم رحیمی، افسر ۲۶ساله نیروهای ویژه ارتش پیشین، بود که ظهر جمعه، ۲۲ مهر، در کابل در ملاعام، تیرباران شد. دو روز پیش از آن هم افراد طالبان عبدالحی، افسر پلیس دولت پیشین، را به قصد بازجویی از خانه‌اش در استان غور بیرون کشیدند و در حومه شهر تیرباران کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های طالبان عموما مسئولیت قتل نظامیان پیشین را که به دلیل همکاری آنان با حکومت سابق و نقششان در جنگ با طالبان انجام می‌شود، نمی‌پذیرند. برخی از مقام‌های طالبان در پاسخ به اعتراض نهادهای حقوق بشری بین‌المللی به کشته یا ناپدید شدن نظامیان پیشین، ادعا می‌کنند رهبر طالبان عفو عمومی اعلام کرده است و دلیل کشته شدن این افراد فعالیتشان در نظام پیشین نیست.

با گذشت بیشتر از یک سال از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، بیشتر نظامیان دولت پیشین از ترس انتقام‌جویی طالبان، به  ایران و پاکستان گریخته‌اند. هرچند برخی نیز در داخل افغانستان پنهانی زندگی می‌کنند. تاکنون چندین تن از این افراد در صحبت‌هایشان به ایندیپندنت فارسی گفته‌اند که از ترس شناسایی شدن، جرات نمی‌کنند برای پیدا کردن کار به جایی مراجعه کنند و به این دلیل در فقر و گرسنگی روزگار می‌گذرانند.