«طالبان برادرم را به جرم پنجشیری بودن و کار در حوزه امنیت ملی بازداشت کردند»

شیر نادری می‌گوید عفو عمومی طالبان دروغ است

ضیاءالحق نادری، با اعتماد به عفو عمومی طالبان، در کابل زندگی می‌کرد -- Sher Nadiri/ فیسبوک

ضیاءالحق نادری، افسر امنیت ملی در دولت سابق افغانستان و از ساکنان پنجشیر، روز دوشنبه، ۲۹ فروردین، به ‌دست نیروهای طالبان در کابل بازداشت شده و در زندان این گروه محبوس است. شیر نادری، برادر ضیاءالحق نادری، روز چهارشنبه، هفتم اردیبهشت، در صفحه فیس‌بوک خود نوشت که برادرش از دوشنبه هفته گذشته تاکنون در بازداشت طالبان است و هیچ اطلاعی از او در دست نیست. شیر نادری افزود که به باور او، دلیل بازداشت برادرش پنجشیری بودن او و اشتغالش در اداره امنیت ملی دولت سابق است.

شیر نادری نوشته است: «جرم او پنجشیری بودن و کار کردن در ریاست امنیت ملی است. این در حالی است که افرادی از قوم خودشان  در هر منصب و مقامی که بوده‌اند، آزادانه در افغانستان زندگی می‌کنند.»

نادری جزئیات بیشتری از چگونگی بازداشت برادرش به ‌دست طالبان نداده است، اما با انتقاد از رفتار طالبان، فرمان عفو عمومی رهبر این گروه را «دروغ» دانسته و نوشته است که نظامیان سابق نباید فریب وعده‌های طالبان را بخورند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در هشت ماهی که از سلطه گروه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، صدها کارمند دولت پیشین، به ویژه نظامیان، بازداشت، اعدام یا ناپدید شده‌اند. با آن‌که ملاهبت‌الله آخوند، رهبر گروه طالبان، در هفدهم اوت ۲۰۲۱ فرمان عفو عمومی صادر کرد و به همه کارمندان دولت پیشین، از جمله نظامیان و مترجمان‌ نیروهای خارجی، اطمینان داد که از آنان انتقام گرفته نمی‌شود، اما برخلاف این فرمان، صدها کارمند دولت پیشین در ماه‌های اخیر کشته، بازداشت و ناپدید شده‌اند.

اقدامات خودسرانه فرماندهان و نیروهای طالبان علیه کارکنان دولت پیشین اعتراض‌های گسترده‌ای را در داخل و خارج از افغانستان برانگیخته است. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، و نهادهای بین‌المللی متعدد دیگری چون دیده‌بان حقوق بشر، عفو بین‌الملل، کمیسیون اتحادیه اروپا،  در ماه‌های اخیر به پیگرد و کشتار هدفمند کارمندان دولت پیشین افغانستان واکنش نشان داده‌اند.

با این حال، طالبان گزارش‌ها در مورد بازداشت، شکنجه، قتل و ناپدید کردن نظامیان پیشین را رد می‌کنند. سخنگویان این گروه همواره ادعا می‌کنند که عاملان حوادثی را که علیه کارکنان و نظامیان دولت پیشین رخ می‌دهد، پیگرد و مجازات خواهند کرد، اما تاکنون حتی یک مورد دیده نشده است که عاملان این گونه وقایع بازداشت شوند. برعکس، در بیشتر موارد خانواده‌ها و بستگان قربانیان از سوی طالبان تهدید می‌شوند تا در آن زمینه با رسانه‌ها صحبت نکنند.