خواست ائتلاف زنان افغان؛ تشکیل دولت موقت با مشارکت معنادار زنان

«زنان افغانستان در مبارزه با طالبان قربانی می‌دهند، اما گفت‌وگوهای مهم پشت درهای بسته با رهبران سیاسی مرد برگزار می‌شوند»

«ائتلاف زنان افغان برای تغییر» متشکل از زنان سیاستمدار، فعال حقوق بشر، خبرنگار و فعالان مدنی است - رسانه‌های اجتماعی

گروه «ائتلاف زنان افغان برای تغییر» روز دوشنبه ۲۶ دی‌ماه، در نشستی در مجلس اعیان بریتانیا، با حضور نمایندگان مجلس این کشور و سازمان ملل متحد، خواستار پاسخ عملی جهان به وضعیت سیاسی و حقوق بشری در افغانستان شدند. این زنان از مجلس اعیان بریتانیا خواستند تا شورای امنیت سازمان ملل متحد را متقاعد کنند که در ایجاد یک دولت موقت در افغانستان با حضور فعال زنان، نقش تسهیل‌کننده را برعهده بگیرد.

این ائتلاف که ساختاری متشکل از زنان فعال در عرصه‌های سیاست، دولت‌داری، ایجاد صلح و رسانه در افغانستان است، در ژوئیه سال ۲۰۲۲ ایجاد شد. اعضای این ائتلاف معتقدند که حرکت‌های جامعه جهانی و سازمان ملل متحد درقبال افغانستان در یک سال گذشته، در برگزاری نشست‌ها و گفت‌وگوها خلاصه شده‌ و تاثیر عملی بر وضعیت افغانستان و به‌ویژه زنان این کشور نداشته است. 

نیلوفر ایوبی، یکی از اعضای این ائتلاف، به ایندیپندنت فارسی گفت: «هدف از برگزاری نشست ائتلاف زنان در مجلس نمایندگان بریتانیا این بود که به سیاستمداران اروپا، به‌ویژه نخست‌وزیر بریتانیا، بگوییم که ما از نشست‌ها و اعلامیه‌های ناکارا و غیرعملی خسته شده‌ایم و خواستار اقدامی عملی شویم.»

در بیانیه ائتلاف زنان افغان برای تغییر که در مجلس نمایندگان بریتانیا خوانده شد، از سیاستمداران اروپا، به‌ویژه بریتانیا، خواسته شده است که ازطریق شورای امنیت سازمان ملل متحد، زمینه ایجاد یک دولت موقت را در افغانستان فراهم کنند. در این بیانیه همچنان تاکید شده است که رهبری زنان افغان در روند شکل‌گیری دولت آینده، از برنامه‌ریزی تا تاسیس آن، به‌رسمیت شناخته شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیلوفر ایوبی، در گفت‎وگو با ایندیپندنت فارسی، به نادیده‌گرفته‌شدن نقش زنان افغانستان در نشست‌ها و تصمیم‌گیری‌های اساسی اشاره کرد و گفت: «در یک سال و پنج ماه گذشته، زنان افغانستان در مبارزه با طالبان قربانی داده‌اند، اما نشست‌ها و گفت‌وگوهای جدی را دولت‌های جهان با سران جهادی و رهبران سیاسی دولت پیشین که فقط مردان‌اند، پشت درهای بسته انجام می‌دهند و زنان را به‌عنوان یک طرف جدی مسئله نمی‌شمارند.»

در نشست ائتلاف زنان افغان برای تغییر، در مجلس اعیان بریتانیا، شکریه بارکزی، سفیر دولت پیشین افغانستان در نروژ، فوزیه کوفی، عضو پارلمان پیشین، حوریه مصدق، فعال حقوق زنان و عضو سازمان عفو بین‌الملل، و چندین تن دیگر از فعالان سیاسی، حقوق بشری و رسانه‌ای افغانستان به‌عنوان اعضای این ائتلاف مقابل نمایندگان مجلس بریتانیا سخنرانی کردند و خواسته‌های زنان افغانستان و بحران‌های موجود در این کشور را شرح دادند. 

علاوه بر این، ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، توماس نیکلسون، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در افغانستان، و رینا امیری، نماینده ویژه آمریکا در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان، در این نشست گزارش فعالیت‌هایشان در یک سال و پنج ماه گذشته را ارائه کردند.

اعضای ائتلاف زنان، معتقدند که گزارش‌های این افراد، چندان قانع‌کننده نیستند، زیرا ضروری بود که در این مدت کارهای بیشتر و تاثیرگذارتری در زمینه زنان و حقوق بشر در افغانستان صورت می‌گرفت. در بیانیه این ائتلاف همچنین بر اعمال فشار سیاسی بیشتر به طالبان، ازجمله تحریم و بستن دفتر سیاسی آن‌‌ها در قطر و تحریم سفر به همه کشورهای جهان برای همه اعضای طالبان، تاکید شده است.

سازمان ملل متحد در بحبوحه مذاکرات صلح میان طالبان و آمریکا در دوحه، پایتخت قطر، برای برخی از اعضای ارشد این گروه که در فهرست سیاه سازمان ملل متحد قرار داشتند و تحت تحریم بودند، معافیت از تحریم سفر صادر کرد. این معافیت برای مدت محدودی بود و یک بار دیگر نیز تمدید شد. اما در ماه اوت ۲۰۲۲ با افزایش نقض حقوق بشر در افغانستان و نمایش بی‌تعهدی طالبان به توافقنامه دوحه و تعهداتشان به جامعه جهانی، این معافیت را تمدید نکردند.

طالبان در یک سال و پنج ماه گذشته ضمن اینکه ازسوی هیچ کشوری در جهان به‌رسمیت شناخته نشده‌اند، به‌تدریج از میز سیاست‌های جهانی نیز کنار گذاشته و هر روز بیشتر از پیش منزوی شده‌اند. اما با این حال، این گروه هر روز با یک دستور جدید برای حذف زنان و نقض حقوق بشر، بیشتر و بیشتر به نسخه اولیه‌شان در سال‌های ۲۰۰۱- ۱۹۹۶ نزدیک شده اند.

آخرین دستور طالبان برای منع تحصیل زنان در دانشگاه‌ها و منع کارکردن آن‌ها در ادارت غیردولتی و سازمان‌های بین‌المللی، آخرین میخ‌هایی بود که بر تابوت آزادی و حقوق زنان کوبیده شد و نه‌تنها زنان افغانستان، بلکه کشورهای جهان را نیز از تغییر در روحیه و رفتار طالبان با زنان ناامید کرد.

زنان افغانستان در نشست مجلس اعیان بریتانیا، از کشورهای جهان خواستند که در وضعیت کنونی، حمایتشان را در عرصه‌های توانمندسازی اجتماعی و اقتصادی زنان افغانستان افزایش دهند و با ایجاد فرصت‌های شغلی و آموزشی جایگزین، مانع  حذف و به‌عقب رفتن زنان افغانستان شوند.

بیشتر از جهان