نمایندگان مجلس کانادا در تلاش‌اند هشت نماینده زن افغان را به این کشور منتقل کنند

قتل مرسل نبی‌زاده سایر نماینده‌های مجلس سابق را نگران کرده است

شش نماینده زن مجلس کانادا در یک بیانیه مشترک، اعلام کردند که از اکتبر ۲۰۲۲ در تلاش‌اند هشت نماینده زن مجلس افغانستان را به کانادا منتقل کنندــ SHAH MARAI / AFP

به دنبال قتل مرسل نبی‌زاده، نماینده سابق مجلس افغانستان، که در شهر کابل رخ داد، تعدادی از نمایندگان مجلس کانادا تلاش‌های خود برای انتقال هشت زن نماینده مجلس را که هنوز در افغانستان‌اند، افزایش داده‌اند.

رسانه‌های کانادایی روز دوشنبه ۱۶ ژانویه گزارش دادند گروهی از نمایندگان زنان مجلس کانادا برای انتقال هشت زن افغان که قبل از سقوط دولت جمهوری، نماینده مجلس بودند، به‌شدت در تلاش‌اند. البته این تلاش‌ها از سال قبل آغاز شد اما با قتل مرسل نبی‌زاده، نگرانی از وضعیت سایر زنان که هنوز در افغانستان مانده‌اند، باعث شد این گروه پارلمانی از دولت کانادا بخواهند روند انتقال این زنان را سرعت دهد.

شش نماینده زن مجلس کانادا در یک بیانیه مشترک اعلام کردند که از اکتبر در تلاش برای انتقال این هشت نماینده زن مجلس افغانستان‌اند. به گفته آنان، وضعیت در افغانستان روزبه‌روز خطرناک‌تر می‌شود و طالبان با «سیستم آپارتاید جنسیتی وحشیانه» زنان را کنترل می کنند.

این نمایندگان مجلس می‌گویند کانادا برای کمک به فرار زنان از این کشور مسئولیت اخلاقی دارد. در این بیانیه آمده است: «ما به خاطر جان این هشت زن از دولت کانادا می‌خواهیم که فورا در این مورد اقدام کند و برای کمک به رساندن این زنان به امنیت اقدام فوری انجام دهد.» در این بیانیه تاکید شده است که زیر چتر حاکمیت طالبان هیچ زنی در امان نخواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعضای این گروه عبارت‌اند از: الکسیس برونل دوسیپ، نماینده بلوک کبک، الیزابت می، از حزب سبز، هدر مک‌فرسون از ان‌دی‌پی، الکس راف از حزب محافظه‌کاران و مارکوس پاولوفسکی و لی تیلور روی از حزب لیبرال‌ها.

قتل مرسل نبی‌زاده نگرانی‌ها از وضعیت بقیه نمایندگان مجلس را افزایش داد. جسد مرسل نبی‌زاده روز یکشنبه در داخل خانه‌اش کشف شد. پلیس طالبان ابتدا گفت که افراد مسلح با هجوم به خانه نبی‌زاده او و محافظش را کشته‌اند اما عصر دوشنبه اطلاعات تازه‌ای منتشر شد و خالد زدران، سخنگوی پلیس کابل، در توییتر نوشت که مرسل نبی‌زاده شب یکشنبه مهمانانی داشت و برخورد نیز اواخر شب رخ داده است.

هرچند پلیس طالبان ادعا می‌کند که برای پیدا کردن عاملان این حادثه تحقیقاتی جدی را آغاز کرده، باور عمومی این است که در پشت‌پرده قتل نبی‌زاده نیز دست‌های طالبان در کار است که به صورت نامریی، کارمندان و چهره‌های دولت‌های سابق افغانستان را از بین می‌برند.

با سقوط دولت جمهوری، تعدادی از نمایندگان مجلس افغانستان این کشور را ترک کردند اما برخی همچنان در افغانستان ماندند. طالبان پس از تثبیت قدرت خود در افغانستان، کمیسیونی برای تماس با شخصیت‌ها و چهره‌های سیاسی که از افغانستان فرار کرده بودند، تشکیل دادند و از آنان خواستند دوباره به افغانستان بروند و به زندگی زیر چتر طالبان ادامه دهند. طالبان به این چهره‌ها وعده دادند که امنیت آنان را تامین می‌کنند و نمی‌گذارند طعمه انتقام‌گیری شوند.

این کمیسیون در نهایت توانست تعدادی از چهره‌های سیاسی فراری را دوباره به افغانستان برگرداند که در میان آنان، تعدادی از نمایندگان مجلس نیز حضور داشتند. با این حال قتل مرسل نبی‌زاده وکلای سابق را دوباره به اندیشه فرار از افغانستان خواهد انداخت. البته بعضی از کسانی هم که به افغانستان برگشتند، زیر فشار سیاسی طالبان فرار را بر قرار ترجیح دادند.

شرایط زندگی زنان در حاکمیت طالبان به‌شدت سخت شده است و طالبان زنان را از تمامی عرصه‌های اجتماعی حذف کرده‌اند و هر روز نیز بر محدودیت‌ها علیه زنان افزوده می‌شود. با اینکه طالبان ادعا کرده‌اند محدودیت‌ها علیه زنان مقطعی‌اند، باور عمومی این است که طالبان محدودیت‌ها علیه زنان را هرگز بر نخواهند داشت.

بیشتر از جهان