قطعی گاز در خراسان رضوی ادامه دارد؛ شهرهای دیگر در خطر قطعی سراسری

هم‌زمان با اعتراض مردم در تربت جام به دلیل قطعی پنج روزه گاز، روزنامه ایران مردم و حسن روحانی را مقصر دانست

قطعی یا افت فشار گاز شهری در ایران تحمل سرما را برای مردم سخت‌تر از قبل کرده است. اهالی تربت جام پس از پنج روز قطعی گاز، مقابل فرمانداری و سازمان هلال احمر تجمع اعتراضی بر پا کردند تا بار دیگر مشکلات خود را از طریق آخرین راه باقی‌مانده، یعنی خیابان، حل کنند.

مقام‌های شهری در تربت جام از توزیع کپسول گاز، نفت و نان و غذا بین مردم خبر داده‌اند اما گزارش‌های مردمی حاکی از آن است که با وجود سرمای شدید، گاز و امکانات گرمایشی به میزان کافی در دسترس اکثر مردم نیست.

نماینده فرماندار تربت جام پس از ساعت‌ها تجمع مردم این شهر مقابل ساختمان فرمانداری، به میان مردم آمد تا برای آن‌ها سخنرانی کند اما سخنان او برای مردم قانع‌کننده نبود و مردم با شعارهای «مرگ بر دروغگو»، «مرگ بر فرماندار» و «مسئول بی لیاقت نمی‌خوایم نمی‌خوایم» او را بدرقه کردند. به گفته یکی از شاهدان، نماینده فرماندار هم چند دقیقه‌ای برای مردم سخنرانی کرد و وصل شدن گاز در روزهای پیش رو را وعده داد، اما مردم معترض با شعار «دروغگو دروغگو» او را فراری دادند.

به‌رغم اعتراض‌های مردمی مسالمت‌آمیز در اوج سرمای زمستان در تربت‌ جام، تعداد زیادی نیروهای سرکوبگر و خودروهای زرهی برای مقابله با معترضان به این شهر آورده شده‌اند. معترضان در تجمع‌های خود که با دخالت نیروهای نظامی همراه بود، شعار «مرگ بر خامنه‌ای» سر دادند.

تصاویر منتشرشده از تربت جام و دیگر شهرهای ایران نشان می‌دهد که در پی قطعی و کمبود گاز، مردم مجبور شده‌اند برای تهیه نفت ساعت‌ها در صف‌های طولانی منتظر بمانند.

پس از اعتراض‌های گسترده مردم تربت جام که تا ساعاتی از بامداد سه‌شنبه ادامه داشت، گاز ۱۲ هزار مشترک وصل شد و مسئولان اداره گاز تربت جام ادعا کردند گازرسانی به پنج هزار مشترک باقی‌مانده نیز تا ظهر سه‌شنبه ۲۷ دی به پایان می‌رسد.

البته قطعی گاز محدود به تربت جام نبود و دیگر شهرهای استان خراسان رضوی نیز با مشکلات مشابهی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. از قطعی گاز در بسیاری از ساعات روز در دیگر شهرهای این استان هم خبرهایی شنیده می‌شود. فرماندار و رئیس ستاد بحران شهرستان باخرز شامگاه دوشنبه اعلام کرد که با توجه به نقص فنی در خطوط انتقال گاز کشوری به شهرستان باخرز، گاز این شهرستان احتمالا به مدت محدودی قطع خواهد شد.

شهرستان تایباد در استان خراسان رضوی نیز با مشکلات مشابهی روبرو است. گاز هشت روستای واقع در نیمه جنوبی این شهرستان از روز یکشنبه قطع شده و فرماندار این شهر علت قطعی را افت فشار گاز عنوان کرده است. به گفته فرماندار این شهرستان، این روستاها کرات، رهنه، فرزنه، کوه آباد، پشته، آبقه، قلعه نو و ایله، از توابع بخش مرکزی تایبادند و امکان قطع گاز در دیگر روستاها و شهرهای تابعه هم وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گاز روستای برآباد، بزرگ‌ترین روستای خواف، دوشنبه برای دومین شب قطع شد. رسول طلایی، عضو شورای اسلامی روستای برآباد، گفت: «شب گذشته تا حدود ساعت ۳ صبح گاز نداشتیم. امشب هم از حدود ساعت ۲۱ گاز قطع شد و متاسفانه در این خصوص اصلا از قبل اطلاع‌رسانی نشده بود.»

این عضو شورای روستای برآباد به خبرگزاری ایسنا گفت: «اکنون که در فصل سرد سال قرار داریم و از سویی گاز هم قطع شده، تمام اهالی با مشکل جدی مواجه شده‌اند. طی تماس با مسئول شرکت گاز متاسفانه پاسخی دریافت نکردم؛ بخشدار هم اعلام کرد مردم در مسجد جمع شوند. در صورتی که این مکان هم به دلیل قطع گاز بسیار سرد است.»

از قطعی گاز در سبزوار و گرگان نیز خبرهایی به گوش می‎‌رسد. پیش از این وزیر نفت از افت فشار در استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، گلستان و سمنان خبر داده بود و از شرایط آن‌ها ابراز نگرانی کرده بود.

فشار گاز در استان مازندران نیز به‌شدت افت کرده است و شیرگاه، بهشهر، آمل و بابل با کاهش شدید فشار گاز در معرض خطر قطعی گاز قرار گرفته‌اند. از قطعی گاز در شهرهای بهنمیر، امیرکلا و نکا نیز در برخی رسانه‌های محلی خبرهایی شنیده شد که شرکت گاز مازندران با تکذیب آن، اعلام کرد که مازندران تا امروز قطعی گاز نداشته است.

یکی از دلایل افت فشار شدید گاز در شمال ایران قطعی گاز وارده از ترکمنستان است. واردات گاز از ترکمنستان از روز پنجشنبه ۲۲ دی، به طور کامل قطع شد. گاز بخش‌هایی از ایران را ترکمنستان تامین می‌کرد.

در همین حال روزنامه ایران صبح سه‌شنبه مقصران کمبود گاز را مردم و دولت حسن روحانی معرفی کرد. روزنامه ایران نوشت: «از قرار معلوم ناترازی گاز در کشور ریشه‌ای چندگانه دارد؛ عامل اول میزان مصرف بالای انرژی و افزایش شدت مصرف انرژی در کشور است. عامل دیگر بروز ناترازی فقدان توسعه صنعت نفت و گاز متناسب با برنامه‌های توسعه‌ای است که توپ این کم‌کاری هم در زمین وزارت نفت دولت قبل است.»