کمبود گاز و سرما ۲۷ استان ایران را به حالت نیمه‌تعطیل درآورد

اهالی تربت‌جام در اعتراض به قطع گاز مقابل فرمانداری تجمع کردند

سرما، برف و یخبندان مناطق زیادی از ایران را تحت‌تاثیر قرار داده و بر اساس گزارش مرکز اطلاعات و حوادث غیرمترقبه، دمای هوا در نزدیک به ۲۷ استان به زیر صفر رفته و در برخی استان‌ها دمای منفی ۲۸ درجه هم ثبت شده است. در همین حال،‌ خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، در توجیه کمبود گاز در روزهای اخیر به نقل از رئیس مرکز اطلاعات و حوادث غیرمترقبه مدعی شده که سرمای اخیر طی ۱۴ سال گذشته در ایران بی‌سابقه بوده است.

افت فشار و قطع گاز مشترکان خانگی در برخی مناطق ایران در زمستانی که به قول مسئولان در ۱۴ سال اخیر بی‌سابقه است، برای بسیاری از مردم ایران دردسرهای جدی ایجاد کرده است. روز دوشنبه ۲۶ دی‌، ویدیوهای متعددی از تجمع اهالی تربت‌جام در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که برای خرید نفت در صف‌های طولانی ایستاده‌اند. در یکی از این ویدیوها، مردم می‌گویند که برای گرم کردن کودکان خود در خانه از سشوار استفاده می‌کنند و بیش از پنج شب است که گاز خانگی قطع شده است.

گزارش‌های محلی از تربت‌جام حاکی از آن است که تجمع اعتراضی مردم مقابل فرمانداری این شهر با دخالت و برخورد خشونت‌آمیز ماموران به درگیری کشیده شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جواد اوجی، وزیر نفت دولت سیزدهم، اخیرا وعده داد که قبض گاز مشترکان تربت‌جام را دولت پرداخت می‌کند اما در ویدیوهایی که مردم این شهر در رسانه‌های اجتماعی همرسانی کرده‌اند، به این مسئله اشاره می‌شود که برای کپسول گاز دست‌کم ۷۵۰ هزار تومان و برای خرید بخاری برقی حداقل ۶۰۰ هزار تومان باید پرداخت شود و قشر کارگر توان پرداخت چنین هزینه‌هایی را ندارد.

همه‌ این‌ها در حالی است که رسانه‌های حکومتی در اقدامی هماهنگ می‌کوشند مشکل کمبود و قطع گاز را انکار کنند یا دست‌کم آن را ناچیز جلوه دهند. خبرگزاری تسنیم به نقل از رئیس مرکز اطلاعات و حوادث غیرمترقبه نوشت که طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۰۰ جلسه ستاد مدیریت بحران و کارگروه انرژی در استان‌ها برگزار و تصمیم‌های لازم اتخاذ شد. خبرگزاری‌های حکومتی درباره جزئیات این تصمیم‌ها اطلاعاتی منتشر نکرده‌اند اما گزارش‌های مردمی از شهرهای مختلف ایران، سخنان مقام‌های دولتی و تعطیلی گسترده مدارس، دانشگاه‌ها و اداره‌ها نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران مانند همیشه راهکاری جز انداختن توپ مشکلات در زمین مردم ندارد.

جلسه سران سه قوه روز شنبه ۲۴ دی‌ماه، با موضوع «برودت هوا و مشکل تامین انرژی» برگزار شد اما تنها خروجی این جلسه تعطیلی گسترده شهرها و توصیه مردم به کاهش مصرف انرژی بود.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از نمایندگان مجلس گرفته تا وزیر نفت و مشاور علی خامنه‌ای در جریان مذاکرات هسته‌ای در ماه‌های گذشته بارها اروپایی‌ها را به «زمستان سخت» تهدید می‌کردند و مدعی می‌شدند که ایران توانایی تامین انرژی موردنیاز آنان را دارد‌؛ اما حالا این سومین دارنده ذخایر گاز طبیعی دنیا به دلیل ناکارامدی و کوتاهی در توسعه طرح‌های تولید گاز، از تامین گاز موردنیاز مردم خود نیز ناکام مانده است.

روز دوشنبه ۲۶ دی مانند روزهای قبل از آن، بالغ‌ بر نیمی از شهرهای ایران به حالت تعطیلی کامل درآمدند و مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات در استان‌های تهران، البرز، سیستان و بلوچستان، قزوین، خراسان رضوی، همدان، گیلان، آذربایجان شرقی، زنجان، گلستان، خراسان جنوبی، کرمانشاه، و خراسان شمالی تعطیل شدند.