هشدار روسیه: تانک‌های ارسالی بریتانیا به اوکراین خواهند سوخت

کرملین تاکید می‌کند که تدارکات جدید وضعیت را در میدان جنگ تغییر نخواهد داد

مسکو هشدار داد تانک‌های بریتانیایی که برای حمایت از تلاش‌ نظامی اوکراین علیه روسیه ارسال شده‌اند، «خواهد سوخت».

از زمانی که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، فوریه سال گذشته دستور اعزام نیرو به اوکراین را صادر کرد، متحدان غربی ده‌ها میلیارد پوند تسلیحات به این کشور داده‌اندــ از جمله سیستم‌ موشکی، پهپاد، خودرو زرهی و سیستم‌ ارتباطی.

هفته گذشته، ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، تایید کرد که بریتانیا ۱۴ تانک از تانک‌های اصلی چلنجر۲ خود را به منظور کمک به نیروهای کی‌یف در «عقب راندن نیروهای روسی»، در اختیار این کشور قرار می‌دهد.

داونینگ استریت [دفتر نخست‌وزیر بریتانیا] اعلام کرد که سوناک صبح شنبه در تماس با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، قول داده است در هفته آتی پشتیبانی توپخانه‌ای پیشرفته دیگری را نیز به این کشور ارسال کند.

مسکو روز دوشنبه در واکنش به تعهد بریتانیا برای تشدید حمایت خود از اوکراین، پاسخی تهاجمی صادر کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفت: «آن‌ها از این کشور به‌مثابه ابزاری برای دستیابی به اهداف ضدروسی خود استفاده می‌کنند.»

«این تانک‌ها دارند می‌سوزند و خواهند سوخت، مثل بقیه.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پسکوف همچنین تاکید کرد تدارکات جدید از کشورهایی مانند بریتانیا و لهستان در وضعیت فعلی تغییری ایجاد نمی‌کند.

این اقدام سوناک، بریتانیا را به نخستین قدرت غربی بدل می‌کند که تانک‌های اصلی نبرد را در اختیار اوکراین گذاشته است.

بریتانیا سال گذشته به عنوان بخشی از توافق‌نامه حمایت از اوکراین، ۱۴ تانک چلنجر۲ به لهستان فرستاد و ظرفیت ورشو برای تامین تانک‌های تی-۷۲ متعلق به دوران شوروی سابق را آزاد کرد.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، تحت فشار است تا با صدور مجوز صادرات تانک‌های جنگی لئوپارد۲ به اوکراین، افزایش حمایت نظامی بین‌المللی از کی‌یف را تایید کند.

کی‌یف بارها درخواست کرده است تانک‌های ساخت آلمان در اختیار نیروهایش که در حال مبارزه با نیروهای متجاوزند، قرار بگیرد.

هرچند ورشو و هلسینکی اعلام کرده‌اند تمایل دارند تانک‌های لئوپارد خود را در اختیار اوکراین بگذارند، از آنجا که مجوز صادرات آن در اختیار برلین است، این امر نیازمند تایید آلمان است.

روز چهارشنبه، آندری دودا، رئیس‌جمهوری لهستان، و کیتاناس نائوسدا، همتای لیتوانیایی‌ او، در چارچوب به‌اصطلاح مثلث همکاری‌های مشترک لوبلین با زلنسکی در لووف دیدار کردند.

رئیس‌جمهوری زلنسکی گفت که اوکراین برای پیروزی در جنگ به تانک نیاز دارد و «منتظر تصمیم مشترک» در این زمینه است؛ چون «یک کشور نمی‌تواند تعداد کافی از این تانک‌ها را در اختیار ما قرار بدهد».

این امر پس از آن صورت می‌گیرد که ایالات متحده آمریکا در بزرگ‌ترین محموله کمک نظامی خود تا به امروز، وعده داد ۵۰ خودرو زرهی نابودگر تانک بردلی به اوکراین ارسال ‌کند.

آلمان نیز اعلام کرد که حدود ۴۰ نفربر زرهی ماردر را تامین می‌کند و فرانسه نیز قول داده است که نابودگر تانک چرخ‌دار ای‌ام‌اکس-۱۰آرسی را در اختیار اوکراین بگذارد.

© The Independent

بیشتر از جهان