خودداری نهاد‌های امنیتی از تحویل پیکر علیرضا اکبری به خانواده

خانواده اکبری می‌‌گویند از وضعیت پرونده و سرنوشت علیرضا اکبری بی‌اطلاع‌اند

خانواده علیرضا اکبری، زندانی دوتابعیتی اعدام‌شده، می‌گویند دقیقا نمی‌دانند چه اتفاقی افتاده و همه‌چیز درباره اعدام اکبری برای آن‌ها «مبهم» است و تاکنون پیکر عزیز خود را تحویل نگرفته‌اند.

روزنامه گاردین به نقل از یک عضو خانواده اکبری گزارش داد که نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی با دفن پیکر علیرضا اکبری در شیراز مخالفت کرده‌اند. این عضو خانواده اکبری می‌گوید وزارت اطلاعات با اعلام اینکه اکبری اعدام نشده است، به آن‌ها «امید کاذب» داد تا اینکه اطلاعیه روز شنبه قوه قضاییه اجرای حکم اعدام اکبری را تایید کرد.

آن‌طور که گاردین به نقل از این عضو خانواده گزارش کرده، از خانواده اکبری برای اینکه پیکر او در بهشت زهرا تهران و نه در شیراز، دفن شود، تعهد گرفته شده است. او به بی‌اطلاعی خانواده از زمان اعدام و محل دفن علیرضا اکبری هم اشاره کرد و گفت: «ما نمی‌دانیم که او مرده است یا زنده است.»

یکی از اعضای خانواده اکبری هم در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی خبر داد پیکر اکبری هنوز به خانواده‌اش تحویل نشده و آن‌ها نمی‌دانند حکم اعدام چه روزی اجرا شده است و از سرنوشت پیکر او هم اطلاعی ندارند.

آن‌طور که خانواده اکبری می‌گویند، بر اساس وعده قاضی اجرای احکام، قرار بود پیکر اکبری روز دوشنبه ۲۶ دی مشروط به اینکه در بهشت زهرا دفن شود، به آن‌ها تحویل داده شود. خانواده نیز بر اساس همین وعده برای خرید قبر و تشریفات دفن به بهشت زهرا رفتند، اما به آن‌ها گفته شد که چنین شخصی با چنین مشخصاتی روز پنجشنبه دفن شده است. 

خانواده اکبری می‌گویند این اظهارات به ابهام‌ها درباره اعدام علیرضا اکبری دامن زده است؛ هرچند کارمندان بهشت زهرا گفته‌اند از مراسم کفن و دفن فیلم هم گرفته و به وزارت اطلاعات داده‌‌اند. با وجود این، خانواده اکبری خواستار روشن شدن روز اعدام، سرنوشت پیکر و اعلام محل دفن اکبری شده‌اند و از مقام‌های جمهوری اسلامی برای اثبات ادعای خود سند می‌خواهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبر بازداشت و صدور حکم اعدام علیرضا اکبری هفته گذشته به طور محدود در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد و چند روز بعد، رسانه‌ها هویت و اتهام او را منتشر کردند. در بحبوحه تفاسیر و حواشی این دستگیری و اتهام‌ها بود که یک کانال‌ تلگرامی نزدیک به سپاه پاسداران از اجرای حکم اعدام اکبری در پنجشنبه گذشته خبر داد و قوه قضاییه هم روز شنبه این خبر را تایید کرد.

اتهام اکبری را «جاسوسی» برای بریتانیا و «اقدام گسترده علیه امنیت ملی و افساد فی‌الارض» عنوان کردند و بر همین اساس برای او حکم اعدام صادر و اجرا شد. وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی هم با صدور بیانیه‌ای، علیرضا اکبری را «از مهم‌ترین عوامل نفوذی سرویس جاسوسی انگلستان» معرفی کرد، بی‌آنکه در این زمینه سند و مدرک معتبری ارائه کند.

صدور و اجرای این حکم اعدام با واکنش منفی گسترده بریتانیا و اروپا و آمریکا همراه شد.

روزنامه کیهان این واکنش‌ها را «هیستریک» و نشانه‌ای از «وحشت و نگرانی از ضربه به شبکه جاسوسی غرب در داخل ایران» دانست. این روزنامه اجرای حکم اعدام اکبری را به منزله «عزم راسخ ایران برای ورق زدن سریع تحولات جدید قدرت‌نمایی در نبرد اطلاعاتی با غرب» توصیف کرد.

کیهان پیش‌تر از نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی خواسته بود اسناد پرونده علیرضا اکبری و مرتبطان داخلی‌ آن را منتشر کنند.