برای اولین بار یک فیلیپینی‌ــ‌آمریکایی دخترشایسته جهان شد

آربانی گابریل ۲۸ ساله مدل، طراح مد و مربی خیاطی دوستدار محیط زیست است

فینال مسابقات دخترشایسته جهان (Miss Universe) شامگاه شنبه‌ ۱۴ ژانویه در نیواورلئان آمریکا برگزار شد و آربانی نولا گابریل از ایالات متحده آمریکا تاج هفتادویکمین دخترشایسته جهان را بر سر گذاشت.

گابریل که سال گذشته اولین فیلیپینی‌ــ‌آمریکایی بود که دخترشایسته آمریکا شد، در رقابت با آماندا دودامل از ونزوئلا و آندرینا مارتینز از جمهوری دومینیکن، این عنوان را از آن خود کرد.

در مسابقات سال ۲۰۲۳ دخترشایسته جهان، ۸۴ زن از سراسر جهان برای کسب عنوان قهرمانی با یکدیگر رقابت کردند.

به گزارش سی‌ان‌ان، قبل از برگزاری فینال، وقتی گابریل در فهرست پنج نفر اول این مسابقات قرار گرفت، از او پرسیدند: «رقابت‌های دختر‌شایسته جهان تغییرات گسترده‌ای کرده است و امسال مادران و زنان متاهل نیز می‌توانستند در آن شرکت کنند. دوست دارید چه تغییر دیگری در آن ببینید و چرا؟» او در پاسخ گفت که امیدوار است سقف سنی نامزد‌ها افزایش پیدا کند: «من ۲۸ ساله‌ام و این زیبا است، اما این حداکثر سن شرکت در این رقابت است. من به عنوان یک زن معتقدم سن ما را تعریف نمی‌کند و اگر الان نه، پس کی؟، جمله موردعلاقه من، به همین نکته تاکید دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گابریل اهل هیوستون آمریکا و یک مدل، طراح مد و مربی خیاطی است که محیط زیست از جمله اولویت‌های او است. اوایل مسابقه او یک شنل نارنجی با عبارت «اگر الان نه، پس کی؟» را که با الهام از ققنوس در حال ظهور طراحی و از مواد بازیافتی تهیه شده و پارچه آن را خودش رنگ‌آمیزی کرده بود، به تن کرد. گابریل این عبارت را از تشویق‌های پدرش برای رسیدن به اهداف، رویاها و خواسته‌هایش الهام گرفته است.

یکی از سوال‌هایی که در بخش پایانی مسابقه از سه نفری که به فینال راه پیدا کرده بودند، پرسیده شد این بود که در صورت کسب این عنوان، چطور در راستای نشان دادن دخترشایسته به عنوان یک سازمان توانمند و پیشرو کار خواهند کرد.

گابریل گفت که از این پلتفرم برای تبدیل شدن به یک «رهبر تحول‌آفرین» استفاده خواهد کرد و به عنوان عضوی از صنعت مد، بر علاقه خود برای کاهش آلودگی و استفاده از مواد بازیافتی در ساخت قطعات لباس تاکید کرد.

سی‌ان‌ان به نقل از گابریل نوشت: «من به زنانی که از قاچاق انسان و خشونت خانگی جان سالم به در برده‌اند، خیاطی یاد خواهم داد، چون در جامعه ما سرمایه‌گذاری روی دیگران و استفاده از استعداد منحصربه‌فرد هر کسی برای ایجاد تفاوت مهم است.»

مسابقه امسال را برای اولین بار، شرکت جی‌کی‌آن گلوبال گروپ، یک شرکت پخش رسانه‌ای مستقر در تایلند، برگزار کرد. آن جاکاپونگ جاکرا جوتاتیپ، مدیرعامل و بزرگ‌ترین سهامدار این شرکت، یک فعال حقوق افراد تراجنسیتی تایلندی است که در اکتبر سال گذشته این بنیاد را به مبلغ ۲۰ میلیون دلار خرید.

جاکاپونگ اولین زن صاحب این مسابقات است که در مورد تجربیات خود به عنوان یک زن تراجنسیتی صریحا صحبت کرده است.

بیشتر از زندگی