سپاه پاسداران برای خاک بریتانیا خطری فزاینده است

ریشی سوناک اعدام علیرضا اکبری را محکوم و آن را «اقدامی بی‌رحمانه و بزدلانه» توصیف کرد

در پی اعدام علیرضا اکبری، حزب کارگر [بریتانیا] درخواست کرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران سازمانی تروریستی اعلام شود.

دیوید لامی، وزیر خارجه دولت سایه [بریتانیا]، و ایوت کوپر، وزیر کشور دولت سایه [بریتانیا]، گفتند این نیرو که شاخه‌ای از نیروهای مسلح ایران است، «مانند سازمان‌های تروریستی رفتار می‌کند» و باید تحریم شود.

اکبری، یک تبعه ایرانی‌ــ‌بریتانیایی، پیش‌تر از مقام‌های وزارت دفاع ایران بود که در سال ۲۰۱۹ دستگیر و به جاسوسی برای ام‌آی۶ متهم شد؛ اتهامی که خود آن را رد کرد. رسانه‌های دولتی ایران خبر اعدام او را تایید کردند.

نخست‌وزیر ریشی سوناک این اعدام را محکوم و آن را «اقدامی بی‌رحمانه و بزدلانه» توصیف کرد که به گفته او، رژیمی آن را انجام داد که «برای حقوق انسانی مردم خود هیچ ارزشی قائل نیست».

حزب کارگر گفت این اعدام «وحشیانه» است و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران حالا به «خطری فزاینده» برای خاک بریتانیا تبدیل شده است.

این حزب همچنین با اشاره به حبس ناعادلانه شهروندان بریتانیا در ایران، نگرانی‌های دیرینه درباره خطرات ایران برای اسرائیل و حمایت این کشور از گروه‌های خشونت‌ورز در سراسر منطقه، این موارد را از دلایل خود برای تروریستی نامیدن رسمی سپاه پاسداران برشمرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اقدام ممکن است در داخل کشور [بریتانیا] از حمایت سیاسی گسترده‌ای برخوردار شود؛ زیرا نمایندگان مجلس هم هفته گذشته به افزودن نام سپاه پاسداران به فهرست سازمان‌های تروریستی تحریم‌شده در بریتانیا رای موافق داده بودند.

این طرح نمایندگان پشت‌نشین مجلس که باب بلک‌من، نماینده محافظه‌کار، آن را ارائه کرد، برای دولت الزام‌آور نیست و وزرا همچنان در حال بررسی موضوع‌اند.

حزب کارگر گفت که وزرا ممکن است فرایند موجود اعمال تحریم را تا آخر طی کنند. این حزب با پیشنهاد اصلاح قانون امنیت ملی گزینه دیگری هم مطرح کرد که بدین ترتیب برای تحریم نهادهای دولتی مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بر اساس فعالیت‌های این سازمان‌ها، قدرتی موازی ایجاد می‌کند.

لامی و کوپر در بیانیه‌ای مشترک گفتند: «اقدام‌های رژیم ایران علیه معترضان شجاع و جویای آینده بهتر و همچنین اتباع بریتانیایی زندانی در ایران و تهدیدهای آن علیه امنیت بریتانیا به معنای آن است که اکنون اقدامی قاطعانه لازم است.»

«سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مانند یک سازمان تروریستی رفتار می‌کند و اکنون باید تحت چنین عنوانی تحریم شود.»

«حزب کارگر از تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در چارچوب فرایند موجود یا از طریق اصلاح قانون امنیت ملی به منظور ایجاد فرایند جدیدی برای تحریم عاملان دولتی متخاصم حمایت می‌کند.»

مقام‌های این حزب به عنوان بخشی از استدلال خود علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به تازه‌ترین گزارش تهدیدهایی که کن مک‌کالوم، رئیس ام‌آی۵، ارائه‌ کرد، ارجاع دادند که در آن، به ۱۰ طرح رژیم ایران در خاک بریتانیا برای آدم‌ربایی و قتل اشاره شده بود.

مقام‌های ارشد محافظه‌کار از جمله رابرت جنریک، وزیر سابق کابینه، در ماه‌های اخیر از هیئت دولت درخواست می‌کردند در برابر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی موضع شدیدتری اتخاذ کند.

آلیشیا کرنز، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس عوام بریتانیا، از هیئت دولت خواست مقری در لندن را که گفته می‌شود مورداستفاده این شعبه ویژه است، تعطیل کند.

این نماینده عضو حزب محافظه‌کار مجلس گفت خواستار «بسته شدن دفتر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در میدا ویل است».

اما یک گروه دیده‌بان هشدار داد تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از طریق سازمان تروریستی قلمداد کردن آن می‌تواند تعریف بریتانیا از تروریسم را مخدوش کند.

جاناتان هال کیسی، کارشناس مستقل قوانین تروریسم، هفته پیش به ایندیپندنت گفت: «بر اساس قانون تروریسم سال ۲۰۰۰، تحریم یک نهاد دولتی انحراف از خط‌مشی منسجم و چندین دهه‌ای بریتانیا است و تعریف تروریسم را که تاکنون اثربخشی و عملی بودن آن اثبات شده بود، زیر سوال می‌برد.»

«اگر نیروهای دولتی را بتوان در دایره تروریسم لحاظ کرد، باید به مسئله چگونگی تعریف تروریسم برای سایر نیروهای دولتی هم پرداخته شود که خطر خدشه وارد شدن به معنای جاافتاده تروریسم در قانون داخلی را در پی دارد.»

گزارش تکمیلی در ای‌پی

© The Independent