سیامک نمازی در زندان اوین اعتصاب غذا کرد

نامه نمازی به بایدن: فقط یک دقیقه به مصیبت‌های زندانیان ایرانی‌ــ‌آمریکایی فکر کنید  

سیامک نمازی، زندانی دوتابعیتی ایرانی‌ــ‌آمریکایی، از آغاز اعتصاب غذا خبر داد و در نامه‌ای سرگشاده، از جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا خواست یک دقیقه از وقت کاری خود در هفت روز آینده را برای فکر کردن به مصیبت‌های گروگان‌های آمریکایی در ایران صرف کند.

سیامک نمازی در نامه‌ به رئیس‌جمهوری آمریکا، نوشت که او طولانی‌ترین گروگان ایرانی‌‌ــ‌آمریکایی در تاریخ است و زندانبانان از اینکه مدت طولانی او را در اسارت نگه‌ داشته‌اند، مسخره‌اش می‌کنند و از این کار لذت می‌برند.

جراد گنسر، وکیل مدافع سیامک نمازی که متن نامه این زندانی دوتابعیتی را منتشر کرد، نیز در بیانیه‌ای گفت که موکلش مدت‌ها سلول انفرادی، محرومیت‌ از دسترسی به مراقبت‌های پزشکی و شکنجه‌های جسمی و روانی را در زندان بدنام اوین تحمل کرده است.

سیامک نمازی و پدرش، باقر نمازی، در جمهوری اسلامی ایران با اتهام همکاری با «دولت متخاصم آمریکا» دستگیر و زندانی شدند. سیامک نمازی مهر ۱۳۹۴ در جریان سفر به ایران بازداشت شد. باقر نمازی، پدر ۸۶ ساله او، نیز که برای پیگیری وضعیت فرزندش به تهران رفته بود، اسفند همان سال بازداشت شد. این دو در دادگاه انقلاب تهران به اتهام آنچه «همکاری با دولت متخاصم آمریکا» عنوان شد، به ۱۰ سال زندان محکوم شدند.

باقر نمازی که به‌‌شدت بیمار و ضعیف شده بود، پاییز ۱۴۰۱ با میانجیگری دولت عمان و کمک امارات متحده عربی، آزاد شد. حالا سیامک نمازی می‌گوید در اعتراض به ادامه اجرای حکم زندان تا هفت روز اعتصاب غذا می‌کند؛ با این امید که توجه مقام‌های آمریکا را به وضعیت خود در زندان، معطوف کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سیامک نمازی تیر ۱۴۰۱ نیز در نامه دیگری خطاب به جو بایدن، از او خواسته بود در اقدامی فوری، به کابوس زندانیان دوتابعیتی در ایران پایان دهد.

مقام‌های آمریکایی تاکنون بارها از جمهوری اسلامی ایران خواسته‌اند زندانیان دوتابعیتی را آزاد کند. در یکی از آخرین اظهارنظرها، جیک سالیون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، با انتشار توییتی، خواستار آزادی فوری مراد طاهباز، عماد شرقی و سیامک نمازی شد. مراد طاهباز و عماد شرقی نیز شهروندان ایرانی‌ــآمریکایی محبوس در ایران‌اند.

پیش‌تر وزارت خارجه آمریکا هم در بیانیه‌ای، بر لزوم آزادی عماد شرقی، مراد طاهباز و سیامک نمازی از زندان‌های ایران تاکید کرده بود.

نهادهای حقوق بشری بارها اعلام کرده‌اند که جمهوری اسلامی ایران از دستگیری و گروگان‌گیری شهروندان دوتابعیتی به عنوان ابزار فشار بر کشورهای خارجی و امتیازگیری از آنان استفاده می‌کنند.