بریتانیا: به اوکراین توپ و تانک می‌دهیم

مسکو حمله‌های موشکی خود علیه اوکراین را شدت بخشیده است

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، روز شنبه وعده داد به اوکراین توپ و تانک بدهد. این در حالی است که حمله‌های مسکو برای اولین بار در حدود دو هفته گذشته شدت گرفته‌ و نیروهای روسی چندین شهر اوکراین را موشک‌باران کرد‌ه‌اند.

در شهر دنیپرو واقع در جنوب شرقی اوکراین، یک موشک روسی بخشی از یک مجموعه آپارتمانی را نابود کرد. به گفته کیریلو تیموشنکو، معاون رئیس دفتر رئیس‌جمهوری اوکراین، طی این حمله ۹ نفر کشته و ۶۹ نفر زخمی شدند.

تجهیزات زیرساختی در چندین منطقه دیگر اوکراین نیز هدف حمله قرار گرفتند: کی‌یف، پایتخت، لویو و ایوانو-فرانکیوسک در غرب و اودسا در جوار دریای سیاه.

سوناک روز شنبه با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، گفت‌وگو کرد. به گفته نهاد نخست‌وزیری بریتانیا، او طی این گفت‌وگو وعده داد که به اوکراینی‌ها تانک‌های چلنجر ۲ و سامانه‌های توپی بدهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هنوز تعداد تانک‌ها و زمانی‌که بریتانیا آن‌ها را به اوکراینی‌ها خواهد داد، مشخص نشده است. به گزارش رسانه‌های بریتانیا، چهار فروند تانک چلنجر ۲ بلافاصله به اروپای شرقی فرستاده می‌شوند و هشت فروند تانک دیگر نیز در هفته‌های آینده ارسال خواهند شد. این رسانه‌ها البته منبعی برای این ادعا ذکر نکرده‌اند.

زلنسکی روز شنبه در توییتر از سوناک تشکر کرد. اوکراین ماه‌ها است که خواستار تانک‌های سنگین‌تر همچون آبرامز آمریکا و لئوپارد ۲ آلمان است، اما هنوز موفق به دریافت آن‌ها نشده است. جمهوری چک و لهستان تانک‌های تی ۷۲ زمان شوروی را در اختیار اوکراینی‌ها قرار داده‌اند. ورشو از آمادگی خود برای ارسال تانک‌های لئوپارد هم خبر داده است، اما آندری دودا، رئیس‌جمهوری لهستان، در سفر اخیر خود به لویو گفت چنین کاری تنها زمانی ممکن خواهد بود که بخشی از ائتلاف بین‌المللی وسیع‌تری برای ارسال تانک به اوکراین باشد.

فرانسه چند هفته پیش، گفت که نفربرهای زرهی «ای ام ایکس ۱۰ آر سی» به اوکراین می‌فرستد که در فرانسوی «تانک سبک» نامیده می‌شوند. آلمان و آمریکا هم اعلام کردند که برای اولین بار، به ترتیب نفربرهای بردلی و ماردر به اوکراینی‌ها می‌دهند.

بیشتر از جهان