ایالات متحده کار با سامانه موشکی پاتریوت را به اوکراینی‌ها آموزش می‌دهد

بنا به گزارش‌ها این دوره آموزشی در فورت سیل برگزار خواهد شد که سربازان ایالات متحده نیز کار کردن با همین سامانه را آنجا می‌اموزند

به گزارش واشنگتن‌پست، سربازان اوکراینی که وظیفه کار کردن با آتشبار موشکی زمین به هوای پاتریوت ساخت آمریکا را برای دفاع از آسمان کشورشان در برابر موشک‌ها و سایر تجهیزات هوایی روس بر عهده دارند، روش کار کردن با این سامانه را در فورت سیل اوکلاهما فرا خواهند گرفت.

واشنگتن‌پست به نقل از یک مقام ایالات متحده گزارش داد که می‌توان از اول همین ماه این جلسه‌های آموزشی را در تاسیسات اوکلاهما آغاز کرد که نظامیان آمریکایی متخصص در زمینه توپخانه‌های میدانی و دفاع موشکی نیز دوره‌های آموزشی پایه خود را در این حوزه‌های تخصصی، در آن می‌گذرانند.

خبر تامین سامانه پاتریوت برای اوکراین را نخستین بار  جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، ماه گذشته هنگام میزبانی از ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، در کاخ سفید اعلام کرد. ایالات متحده یک آتشبار پاتریوت، و آلمان نیز یک آتشبار دیگر، در اختیار کی‌یف می‌گذارند. این کمک آمریکا بخشی از بسته کمکی دفاعی دو میلیارد دلاری است که به تایید بایدن رسیده است و در سفر کوتاه زلنسکی به پایتخت آمریکا، به اطلاع عموم رسید.

یک مقام کاخ سفید گفت که این آتشبارهای موشکی، در حکم یکی از «دارایی‌های ضروری برای دفاع از مردم اوکراین در برابر حمله‌های وحشیانه روسیه به زیرساخت‌های حیاتی اوکراین است.»

هفته پیش لارا کوپر، از مقام‌های ارشد پنتاگون، در نشستی خبری گفت که فرایند آموزش نیروهای اوکراین برای کار کردن با این سامانه موشکی پیچیده ساخت ایالات متحده، ممکن است ماه‌ها طول بکشد.

کوپر که از معاونان وزیر دفاع است، گفت: «کار با پاتریوت جزو قابلیت‌هایی نیست که فورا حاصل شود، اما به زودی این دوره آموزشی را آغاز خواهیم کرد.»

سرتیپ پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون، نیز به خبرنگاران گفت که ایالات متحده در حال «بررسی گزینه‌های مختلف» برای آموزش اوکراینی‌ها، از جمله در قرارگاه‌هایی در ایالات متحده یا خارج از این کشور، یا «ترکیبی از هر دو» است.

تحویل موشک‌های پاتریوت به نیروهای دفاعی اوکراین، درست پیش از یکمین سالگرد تازه‌ترین دور حمله روسیه به قلمرو اوکراین صورت می‌گیرد که نخستین‌ بار هنگامی آغاز شد که نیروها و وسایل نقلیه روسیه بدون هیچ علامتی، شبه‌جزیره کریمه را تصرف کردند.

از فوریه گذشته که روسیه با هدف سرنگون کردن دولت اوکراین به این کشور حمله کرد، نیروهای اوکراین توانسته‌اند دست ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، را تقریبا از تمامی اهداف این تهاجم کوتاه کنند. دولت زلنسکی همچنان ایستادگی می‌کند و کشورهای غربی به رهبری بایدن، با ارسال میلیاردها دلار کمک دفاعی و بشردوستانه، دست در دست یکدیگر، از اوکراین پشتیبانی می‌کنند.

حمله روسیه به اوکراین، اوضاع امنیتی چند قدرت مهم اروپا را نیز دستخوش تغییر کرده است. در نخستین هفته‌های پس از نخستین عملیات تهاجمی مسکو، دولت آلمان قول داد که با پایان دادن به دهه‌ها کاهش مخارج نظامی در دوران پس از جنگ سرد، بودجه دفاعی خود را دو برابر کند، و رهبران آن خواستار بازاندیشی در نگرش صلح‌گرایی شدند که  از زمان وحدت دو آلمان، بر سیاست این کشور حاکم بوده است.

این جنگ همچنین باعث شد که دو کشور مهم بی‌طرف، یعنی سوئد و فنلاند، نیز از بی‌طرفی دیرین خود دست بردارند و خواهان پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی باشند.

زلنسکی در دیدار ماه پیش خود از آمریکا و هنگام سخنرانی در کنگره این کشور، از ایالات متحده بابت پذیرش نقش رهبری حمایت از اوکراین، تشکر و پیش‌بینی کرد که سال ۲۰۲۳ «نقطه عطفی» در جنگ رخ دهد؛ به گونه‌ای که «شهامت اوکراین و عزم آمریکا، آینده آزادی مشترک ما را تضمین ‌کند».

او گفت: «اگر موشک‌های میهن‌پرست (پاتریوت‌) شما جلو وحشت‌افکنی روسیه را در شهرهای ما بگیرد، میهن‌پرستان اوکراین امکان خواهند یافت به صورت کامل از آزادی ما دفاع کنند.»

© The Independent

بیشتر از جهان