بریتانیا ارسال تانک به اوکراین را بررسی می‌کند

این اقدام به تسریع عمده حمایت غرب از اوکراین منجر می‌شود

بریتانیا برای نخستین بار در نظر دارد امکان تحویل تانک به اوکراین به منظور کمک به این کشور برای مبارزه با نیروهای روسیه را بررسی کند.

اسکای نیوز به نقل از یک منبع غربی آگاه از این گفت‌وگوها گزارش داد که مذاکرات درباره تحویل تانک اصلی رزمی چلنجر۲ ارتش بریتانیا به اوکراین «چند هفته» است که جریان دارد.

این تلویزیون به نقل از یک منبع گفت که بریتانیا می‌تواند حدود ۱۰ تانک چلنجر۲ در اختیار اوکراین بگذارد. این اقدام گامی بزرگ برای حمایت از اوکراین خواهد بود که احتمال می‌رود سایر متحدان ناتو مانند آلمان را به تقلید وادارد.

این دولت هنوز در مورد افزایش احتمالی حمایت نظامی خود از اوکراین به تصمیم نهایی نرسیده است، اما اگر به آن چراغ سبز نشان داده شود، بریتانیا نخستین کشوری خواهد بود که به درخواست‌های کی‌یف برای [ارسال] تانک‌های غربی قدرتمندتر پاسخ می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت دفاع گزارش اسکای نیوز را تایید یا تکذیب نکرد اما در بیانیه‌ای گفت که بریتانیا «با آموزش و اعطای تجهیزات بیشتر به کمک‌های اخیر خود ادامه می‌دهد».

گروه تماس به رهبری ایالات متحده آمریکا که از اوکراین حمایت نظامی به عمل می‌آورد و بریتانیا نیز از اعضای آن است، قرار است ۲۰ ژانویه تشکیل جلسه بدهد و انتظار می‌رود هرگونه اطلاعیه جدید در مورد کمک با آن گردهمایی هم‌زمان باشد.

کی‌یف در موقعیت‌های بی‌شمار درخواست کرد تانک‌های لئوپارد۲ ساخت آلمان که متحدانی مانند آلمان، لهستان، فنلاند، هلند و اسپانیا از آن استفاده می‌کنند، در اختیار نیروهایش که با نیروهای متجاوز می‌جنگند، قرار بگیرد.

هرچند ورشو و هلسینکی تمایل خود را برای ارسال تانک‌های لئوپارد به اوکراین اعلام کرده‌اند، از آنجا که مجوز صادرات آن متعلق به برلین است، اجرای آن به تایید آلمان نیاز دارد.

بریتانیا سال گذشته به عنوان بخشی از توافق‌نامه حمایت از اوکراین، ۱۴ تانک چلنجر۲ به لهستان فرستاد و ظرفیت ورشو برای تامین تانک‌های تی-۷۲ متعلق به دوران شوروی سابق را آزاد کرد.

سخنگوی وزارت دفاع در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دولت متعهد شده است برای کمک‌های نظامی به اوکراین در سال ۲۰۲۳ با بودجه سال گذشته هماهنگ باشد یا از آن فراتر رود و ما با آموزش و اهدای تجهیزات بیشتر به کمک‌های مالی اخیر ادامه خواهیم داد.»

«ما تا امروز بیش از ۲۰۰ وسیله نقلیه زرهی در اختیار اوکراین گذاشته‌ایم– از جمله خودروهای استورمر که به موشک‌های استاراسترک (starstreak) مجهزند.»

«همچنین ده‌ها هزار قلم از جمله کلاه ایمنی و لباس ضدگلوله، خودرو زرهی و لجستیک، تسلیحات ضدتانک، موشک و سامانه دفاع هوایی، تجهیزات زمستانی و پزشکی اهدا کرده‌ایم.»

© The Independent

بیشتر از جهان