ادامه اعتراض‌ها؛ رئیس‌جمهوری پرو: استعفا نمی‌کنم

در جریان تظاهرات در این کشور آمریکای جنوبی دست‌کم ۴۲ نفر در درگیری با نیروهای امنیتی کشته شدند

دینا بولوارته از اینکه اعتراض‌ها به خشونت تبدیل شده است، عذرخواهی کرد ـ AFP

دینا بولوارته، رئیس‌جمهوری پرو، روز جمعه در بحبوحه اعتراض‌ها و درخواست‌ها برای برکناری‌اش از قدرت، تاکید کرد که استعفا نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حامیان پدرو کاستیو، رئیس‌جمهوری مخلوع پرو، از دسامبر گذشته به خیابان‌های این کشور آمریکای جنوبی آمده‌اند. آن‌ها خواستار برگزاری انتخابات جدید و برکناری بولوارته، جانشین و معاون سابق رئیس‌جمهوری پرو، شده‌اند.

بولوارته در یک سخنرانی که جمعه شب از تلویزیون دولتی پرو پخش شد، گفت: «برخی صداهایی که از جناح‌های خشونت‌طلب و رادیکال می‌آیند، استعفای من را می‌خواهند و مردم را به هرج‌و‌مرج، بی‌نظمی و ویرانی تحریک می‌کنند. می‌خواهم بگویم که من استعفا نخواهم کرد، زیرا به پرو متعهدم».

او در عین حال از اینکه اعتراض‌ها به خشونت تبدیل شده است، ابراز تاسف و عذرخواهی کرد. گفته می‌شود که دست‌کم ۴۲ نفر در درگیری با نیروهای امنیتی کشته شده‌اند، از جمله یک افسر پلیس که در آتش‌سوزی یک وسیله نقلیه جان باخت. صدها نفر دیگر نیز در جریان تظاهرات علیه رئیس‌جمهوری کنونی پرو مجروح شده‌اند.

بولوارته با اشاره به مشکلاتی که شیلی، همسایه پرو، در تصویب قانون اساسی جدید داشته است، امکان برگزاری مجمع قانون اساسی را، آن‌گونه که معترضان درخواست می‌کنند، رد کرد.

او افزود: «چنین خواسته‌ای نمی‌‌شود یک‌شبه اتفاق بیفتد.»

اوایل روز جمعه ۱۳ ژانویه، پلیس پرو از بازداشت روسیو لئاندرو، رهبر اتحادیه منطقه ایاکوچو، خبر داد. او به ارتباط با شورشیان مائوییست، تامین مالی تظاهرات و عضوگیری از تظاهرکنندگان متهم است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی پلیس مدعی شد: «دستگیری لئاندرو ثابت کرد شورشیان مائوییست نقش مهمی در تظاهرات علیه رئیس‌جمهوری داشته‌اند.»

گروه مائوییستی «راه درخشان» ده‌ها سال است برای سرنگونی دولت پرو تلاش می‌کند. این گروه بیشتر در بلندی‌های کوهستان آند در پرو فعال بود و توانست از میان دهقانان فقیر هوادارانی جذب کند. این گروه دادگاه‌های فرمایشی خشنی به نام «دادگاه خلق» برپا می‌کرد و در محاکماتی نمایشی، متهمان به دشمنی با خلق را به مرگ محکوم می‌کرد.

گزارش‌ها حاکی از تظاهرات و بستن خیابان‌ها در لیما، پایتخت پرو، و چند منطقه در جنوب پرو است. به گفته مقام‌های پرو، فعالیت ۱۰ اداره از ۲۵ اداره مهم این کشور متوقف شده است.

تظاهرات در شهر مرزی تاکنا در ۱۲۰۰ کیلومتری جنوب شرقی لیما، باعث شد شیلی از بستن موقت گذرگاه بین دو کشور خبر دهد. همچنین شهر آرکیپا در جنوب - دومین شهر بزرگ در پرو و یکی از کانون‌های اصلی گردشگری – با مسدود شدن همه راه‌های حمل و نقل با مناطق مجاور مواجه شد.

در حالی که رئیس‌جمهوری پرو اصرار دارد که همچنان در قدرت بماند، چندین فرماندار و انجمن‌های تخصصی از جمله وکلا و معلمان به درخواستها برای استعفای بولوارته پیوسته‌اند.

ریچارد هانکو، فرماندار پونو، که بخش جنوبی‌اش به کانون درگیری بین معترضان و نیروهای امنیتی تبدیل شده است، در واکنش به این موضوع گفت: «حضور دینا بولوارته در ریاست جمهوری چند کشته دیگر به همراه خواهد داشت؟» او با تاکید بر این که «هیچ چیزی بالاتر از جان انسان‌ها نیست»، خبر داد که در آن منطقه، در نزدیکی مرز بولیوی، ۱۸ نفر در پی درگیری‌های خشونت‌بار دوشنبه شب کشته شدند.

سوسل پاردس، نماینده مخالف رئیس‌جمهوری پرو، نیز در مصاحبه‌ای رادیویی گفت فرصت بولوارته رو به اتمام است. به گفته او، استعفای وزیر کار این کشور در روز پنجشنبه «آغاز پایان» رئیس‌جمهوری بود. پس از این گفته‌ها، دو وزیر دیگر پرو نیز روز جمعه استعفا دادند.

کشور پرو در سال‌های اخیر با بی‌ثباتی سیاسی دست به گریبان بوده است. پدرو کاستیو، که در دوران ریاست جمهوری‌اش به علت چند پرونده کلاهبرداری تحت بازجویی قرار گرفت، به اتهام شورش با حکم ۱۸ ماه حبس مواجه است.

دینا بولوارته ۶۰ ساله ششمین فردی است که در پنج سال گذشته به کرسی ریاست جمهوری پرو تکیه زده است.

بیشتر از جهان