برکناری رئیس جمهور پرو به دلیل سوءمدیریت بحران کرونا

«به دلیل سهل‌انگاری و بی‌لیاقتی ایشان، کشور هزارن هم‌وطن را از دست داده است»

کنگره پرو، رئیس جمهور این کشور را به دلیل فساد اقتصادی و ضعف در مدریریت بحران کرونا، برکنار کرد - Handout / ANDINA / AFP

کنگره پرو با استیضاح رئیس جمهور مارتین ویسکارا به اتهام دریافت رشوه در مقابل تسلیم قراردادهای دولتی و سوءمدیریت در دوران بحران کرونا، او را از ریاست جمهوری برکنار کرد.

در جریان جلسه پنج ساعته استیضاح، نماینده کنگره رابینسون گاپیوک به همکارانش گفت: «به دلیل سهل‌انگاری و بی‌لیاقتی ایشان، کشور هزارن هم‌وطن را از دست داده است.»

نزدیک به ۳۵ هزار نفر از مردم پرو در اثر بیماری کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند، که یکی از سنگین‌ترین آمار تلافات در جهان محسوب می‌شود.

ویزکارا با تمکین به رأی کنگره اظهار داشت در برابر آن، به هیچ اقدام حقوقی دست نخواهد زد.

او طی یک سخنرانی در محوطه محل اقامت ریاست جمهوری گفت: «من امروز کاخ ریاست جمهوری را ترک می‌کنم و به خانه برمی‌گردم.»

انتظار می‌رود مانوئل مرینو، رئیس کنگره از حزب «اقدام مردمی»، با قبول ریاست جمهوری در روز سه شنبه تا پایان جولای ۲۰۲۱ (تاریخی که دوره ویزکارا پایان می‌یافت) اداره کشور را به عهده بگیرد. 

آقای مرینو به مردم پرو قول داد انتخابات ریاست جمهوری را طبق برنامه صورت گرفته، در تاریخ ۱۱ آوریل برگذار خواهد کرد.

به علاوه، ویزکارا متهم است بین سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۴ که به عنوان فرماندار ایالت جنوبی ماکیوگوآ خدمت می‌کرده، از یک شرکت ساختمانی رشوه‌ای ۶۷۰ هزار دلاری (معادل ۴۸۷ هزار پوند) دریافت کرده است، اتهامی که وی آن را رد می‌کند.

وی پیش از آغاز رأی‌گیری نسبت به «عواقب نامعلوم» این اقدام نمایندگان پیش از انتخابات سال آینده هشدار داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ویسکارا در ماه سپتامبر هم با اتهاماتی از سوی مخالفانش در کنگره رو به رو شد که از آن نجات یافت. آنها او را به اشکال‌تراشی جهت تحقیق و تفحص روی یک قرارداد ۵۰ هزار دلاری (معادل ۳۷ هزار پوند) متهم کردند که برای استخدام یک خواننده گمنام جهت سخنرانی‌های انگیزشی برای کارمندان دولت صورت داده بود.

در آن زمان فقط ۳۲ نماینده در کنگره به عدم اعتماد وی رأی دادند. استیضاح دوم در روز دوشنبه توسط کنگره‌ای که اکثریت آن را حزب مخالف تشکیل می‌دهد، با ۱۰۵ رأی موافق در مقابل ۱۹ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع منجر به خلع او از قدرت شد.

ویزکارا که در ماه مارس ۲۰۱۸ به ریاست جمهوری رسید، در اولین استیضاح به سوءاستفاده از بودجه عمومی متهم شد، که آن را تکذیب کرد.

رئیس جمهور خلع شده، که هیچ حزبی در کنگره ندارد مدت‌هاست که بر سر برنامه‌هایش برای مبارزه با فساد با نمایندگان درگیری دارد. او سال گذشته پس از استعفاء نمایندگان مجلس را منحل کرد، که با انتقاد شدید از سوی مخالفان جناح راست رو به رو شد.

با این حال، رئیس جمهور به خاطر اقدامات ضد فسادش مورد حمایت گسترده مردم قرار گرفت. در حال حاضر خلع او نگرانی‌های سیاسی در میان مردم را، که به دلیل مسائل کرونایی با رکود اقتصادی نیز همراه شده، تشدید کرده است.

© The Independent

بیشتر از جهان