تعطیلی تهران، مشهد، کرج، اصفهان، تبریز و ده‌‌ها شهر ایران به دلیل بحران گاز

شرکت ملی گاز ایران: وارد شرایط بحرانی شده‌ایم

اوجی اروپا را به فرارسیدن زمستانی سرد تهدید کرده بود-ATTA KENARE / AFP

کمتر از پنج ماه پس از آنکه جواد اوجی، وزیر نفت، از در پیش بودن «زمستان سخت همراه با بحران گاز در اروپا» سخن گفت، شهرهای تهران، مشهد، تبریز، کرج، سمنان، ساری، اصفهان، بجنورد، قزوین، اردبیل، رشت و ده‌ها شهر ایران روز شنبه به دلیل بحران گاز که شامل قطع و افت فشار گاز در مناطق وسیعی از کشور است، تعطیل اعلام شدند.

قطع و افت فشار گاز و همچنین قطع برق، بسیاری از کارخانه‌ها و شهرک‌های صنعتی را نیز به تعطیلی کشانده است. شرکت ملی گاز نیز با اعلام اینکه «کشور وارد شرایط بحران گازی شده است»، از مردم خواست روزانه شش ساعت یکی از بخاری‌ها را خاموش کنند.

جواد اوجی، وزیر نفت دولت ابراهیم رئیسی، که شامگاه دوشنبه ۳۱ مرداد در یک برنامه تلویزیونی مدعی شده بود «امسال زمستان سختی در انتظار کشورهای غربی به خصوص اروپاست و دولت‌های اروپایی با تامین نکردن گاز به مردم خودشان ظلم می‌کنند»، روز چهارشنبه ۲۱ دی‌ ماه پس از جلسه هیات دولت از مردم ایران خواست کمک کنند تا این «زمستان سخت» سپری شود.

اوجی حتی به مردم گفت که در خانه لباس گرم بپوشند و مصرف گاز را به حداقل برسانند و برای مصون ماندن از سرما از پرده‌های کلفت در منازل‌شان استفاده کنند.

ادامه بحران گاز از روز چهارشنبه منجر به تعطیلی‌های گسترده‌ای در استان‌های مختلف ایران شده است و با گسترش این بحران، روز شنبه نیز بسیاری از استان‌ها و ده‌ها شهر ایران  تعطیل اعلام شده‌اند.

استانداری تهران اعلام کرد که با افزایش سرما و «با هدف مدیریت مصرف گاز» تمام ادارات و سازمان‌های شهر و استان تهران روز شنبه ۲۴ دی تعطیل است.

قدرت‌الله شفیق، معاون مدیریت توسعه و منابع استانداری تهران، گفت: به دلیل برودت هوا و با هدف مدیریت مصرف گاز، تمام ادارات و سازمان‌های این استان روز شنبه ۲۴ دی تعطیل‌اند و کلاس‌های مدارس و دانشگاه‌ها نیز غیرحضوری خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در استان خراسان رضوی تمامی ادارات، بانک‌ها و مراکز آموزشی و مدارس شهر مشهد و دیگر شهرهای این استان به دلیل بحران کمبود گاز روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه تعطیل اعلام شده بود و به گفته جواد خدایی، معاون استاندار خراسان رضوی، در روز شنبه ۲۴ دی‌ماه نیز تعطیل است.

حسین جمشیدی، فرماندار تربت جام در خراسان رضوی که روز پنج‌شنبه از وضعیت بحرانی و افت شدید گاز در این شهر خبر داده بود،  شامگاه جمعه گفت که گاز چند منطقه این شهر و دست‌کم چهار روستا و شش هزار مشترک به طور کامل قطع شده است.

فرماندار تربت جام، همچنین مدعی شد که «قطع گاز در اختیار شرکت گاز نیست». 

مجتبی عبداللهی، استاندار البرز، نیز به وضعیت وخیم  گاز و سوخت کشور اشاره کرد و گفت که «پس از حضور در شرکت ملی گاز و نیز شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی استان و اطلاع از وضعیت تولید و مصرف گاز و فرآورده‌های نفتی کشور»، فعالیت حضوری همه ادارات و سازمان‌های شهر کرج و استان البرز در روز شنبه ۲۴ دی متوقف و برخی ادارات و مدارس و دانشگاه‌ها به شکل دورکاری و غیرحضوری فعالیت خواهند کرد.

همزمان کمیته مدیریت بحران استان اصفهان نیز از تعطیلی تمامی ادارات و بانک‌ها، مدارس و مراکز آموزشی شهر و استان اصفهان در روز شنبه خبر داد و افزود که این تعطیلی «با هدف مدیریت مصرف گاز و برق» انجام شده است.

استانداری آذربایجان شرقی نیز با انتشار اطلاعیه‌ای همه ادارات و بانک‌های شهر تبریز و دیگر شهرهای این استان را در روز شنبه ۲۴ دی تعطیل اعلام کرد. در این اطلاعیه عنوان شده است که «با توجه به برودت هوا و لزوم مدیریت مصرف انرژی» علاوه بر ادارات و بانک‌ها، فعالیت مدارس و مراکز آموزش عالی نیز به صورت غیرحضوری خواهد بود.

جانشین رئیس ستاد مدیریت بحران استان سمنان نیز اعلام کرد که تمامی ادارات، ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی شهر و استان سمنان روز شنبه ۲۴ دی ماه تعطیل است.

محمدرضا حسین‌نژاد، استاندار خراسان شمالی، هم اعلام کرد، بنابر مصوبه کارگروه هماهنگی و تامین پایدار سوخت زمستانی، فعالیت حضوری ادارات، سازمان‌ها، بانک‌ها، بیمه‌ها، شهرداری‌ها و نهادهای عمومی، مدارس و دانشگاه‌ها این استان و شهر بجنورد در روزهای شنبه ۲۴ و یک‌شنبه ۲۵ دی ماه تعطیل و به شکل دور کاری خواهد بود.

کاظم دبیر، معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار اردبیل، هم از تعطیلی به دلیل «برودت هوا در مناطق مختلف کشور و کاهش فشار گاز در برخی استان‌های شمال‌شرقی» خبر داد.

با مصوبه جلسه اضطراری ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران قم، همه دستگاه‌های اجرایی، ادارات این استان و شهر قم نیز روز شنبه تعطیل شد و بخشی از فعالیت‌ها به صورت دورکاری انجام خواهد شد.

محمد زنگانه، استاندار گلستان، نیز جمعه شب گفت: «با هدف صرفه جویی در مصرف گاز روز شنبه و یکشنبه فعالیت ادارات گلستان به صورت دورکاری و مدارس غیرحضوری است.»

ستاد بحران استان قزوین نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با توجه به برودت هوا و به منظور کاهش مصرف انرژی و کاهش مصرف گاز، تمامی دستگاه‌های دولتی این استان روز شنبه تعطیل و دورکار خواهند بود.

تعطیلی همه ادارات، سازمان‌ها، نهادها، مدارس و مراکز آموزشی استان خراسان جنوبی هم که از هفته گذشته آغاز شده است بار دیگر تا روز یکشنبه ۲۵ دی ماه تمدید شد.

در استان گیلان نیز که از اواخر هفته گذشته بحران گاز آغاز شده است، فعالیت اداره‌ها و مدارس و دانشگاه‌ها در روز شنبه به‌طور دورکاری و غیرحضوری خواهد بود.

ادارات، سازمان‌ها و مدارس همه شهرهای استان مازندران نیز روز شنبه ۲۴ دی ماه تعطیل است. همزمان حمزه عمادی، مدیر روابط عمومی شرکت گاز مازندران، از افت شدید فشار گاز در چهار شهر رستم‌کلا و خلیل شهر بهشهر، گلوگاه، آمل و بابل خبر داد.

او گفت: « قطعی گاز از سوی ترکمنستان، افت شدید دما و مصرف زیاد سیستم گرمایشی گازی موجب شد تا وضعیت گاز مازندران در تنش قرار گیرد.»

مدیر روابط عمومی شرکت گاز مازندران با بیان اینکه «در دو روز گذشته مصرف گاز در مازندران ۳۲ میلیون متر مکعب بود»، افزود: «روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه مصرف گاز در مازندران به ۴۰ میلیون متر مکعب رسید، این آمار نشان می‌دهد که در مصرف مشترکان مدیریت نمی‌شود.»

همچنین در آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد نیز مدارس و مراکز آموزشی تعطیل یا به شکل غیرحضوری خواهند بود.

پیشتر محمدرضا جولایی، مدیر توزیع شرکت ملی گاز گفته بود: «در صورتی که میزان مصرف از ۶۵۰ میلیون مترمکعب بیشتر شود، وارد شرایط بحرانی می‌شویم.»

مجید چگنی، مدیرعامل شرکت گاز نیز اعلام کرد که مجموع مصرف گاز بخش تجاری و خانگی از روز پنج‌شنبه ۲۲ دی ماه از ۷۰۰ میلیون مترمکعب هم عبور کرده است.

با این حال چگینی با این ادعا که هنوز «شاهد افت فشار و قطعی گاز در کشور نیستیم»، گفت:«جریان گاز حدود دو هزار اداره قطع شده است.»

مقام‌های وزارت نفت، شرکت گاز و دیگر دستگاه‌های دولتی و حکومتی نه تنها با سوء‌مدیریت و ناتوانی خود کشور را با بحران گاز و برق و انرژی مواجه کرده‌اند، بلکه دچار سردرگمی در نحوه اعلام تعطیلی نیز شده‌اند تا آنجا که روزنامه فرهیختگان، وابسته به دانشگاه آزاد، با اشاره به اظهارات ضدونقیض مقامات از آنها پرسید که «واقعا توانایی اعلام یک تعطیلی را هم ندارید؟»