دستگاه‌های برگ‌روب خطری برای محیط زیست

شهرهای بسیاری در آمریکا استفاده از برگ‌روب را محدود یا ممنوع کرده‌اند

برگ‌روب باغبانی خطری برای جانوران کوچک به حساب می‌آید- Pixabay

دولت آلمان به شهروندان این کشور گفته است که برگ‌روب برای حشرات کشنده است و نباید جز در شرایط بسیار ضروری استفاده شود. این اقدام چند روز پس از انتشار گزارش جدیدی صورت گرفت که در باره «آخرالزمان حشرات» که کل حیات روی زمین را تهدید می‌کند هشدار داده بود.

به گفته وزارت محیط زیست آلمان، برگ‌روب باغبانی که معمولا پرسروصداست، آلایندگی زیادی دارد و «جانوران کوچک را در معرض خطر مکش یا پرتاب شدن، و در نتیجه آسیب دیدن» قرار می‌دهد.  

این بیانیه که با فشار یک عضو حزب سبز در پارلمان آلمان صادر شد، استفاده از برگ‌روب را به طور کلی ممنوع نکرد، ولی گفت که این دستگاه باید جز در شرایطی که «چاره دیگر نباشد» به کار نرود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تازه‌ترین اقدام دولت آلمان برای حفاظت از جمعیت حشرات است، پس از آن که مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷ نشان داد که طی سی سال گذشته، جمعیت حشرات در ۶۰ منطقه حفاظت شده آلمان، بیش از ۷۵ درصد کاهش یافته است.

هفته گذشته هم یک بوم‌شناس برجسته بریتانیایی گزارشی منتشر کرد که در آن هشدار داده شده بود که حشرات به سرعتی هشت برابر بیشتر از جانوران بزرگتر در حال نابودی‌اند، و در نتیجه، ۴۰ درصد از حدود یک میلیون گونه شناخته شده حشرات در معرض انقراض قرار گرفته‌اند.

گزارش پروفسور دیو گولسون برای بنیاد حیات وحش ویلتشر نتیجه گرفت: «اگر جلوی نابودی حشرات گرفته نشود، اکوسیستم‌های خاکی و آب شیرین به هم خواهند ریخت، که پیامدهای وخیمی  برای سلامت انسان‌ها خواهد داشت.»

پروفسور گولسون گفت: «دلیل اصلی کاهش جمعیت حشرات، از میان رفتن و تکه تکه شدن زیستگاه‌ها و استفاده بی رویه از حشره کش‌هاست. حشرات وحشی مرتبا در معرض مخلوط پیچیده‌ای از سموم قرار می‌گیرند که می‌تواند با عث مرگ یا سردرگمی شود و دستگاه‌های ایمنی و گوارشی را ضعیف کند.»

آلمان یکی از اولین کشورهایی بود که دانشمندانش کوشیدند میزان کاهش جمعیت همه گونه‌های حشرات را به صورت عدد در بیاورند. پژوهشگران از یافته‌های سال ۲۰۱۷ شوکه شدند، زمانی که دانشمندان بریتانیایی برای اولین بار شروع به پرسش در باره کاربرد گسترده حشره‌کش‌های صنعتی کردند. 

در ماه سپتامبر، دولت آلمان طرحی ۱۰۰ میلیون یورویی (۸۵ میلیون پوندی) برای محافظ از حشرات اعلام کرد، که شامل تشدید مقررات زیست محیطی و محدود ساختن کاربرد حشره‌کش است. استفاده از علف‌کُش جدل‌انگیز گلیفوسات تا سال ۲۰۲۳ ممنوع خواهد شد. 

ولی با وجود این که شهرهای زیادی در آمریکا در گذشته استفاده از برگ‌روب را محدود یا ممنوع کرده‌اند، دولت آلمان از منع آن‌ها خودداری کرد.

بیانیه رسمی دولت آلمان گفت که شواهد علمی کافی در مورد آسیب ناشی از برگ‌روب‌ها در درست نیست که ممنوعیت آن‌ها را توجیه کند، ولی گفت: «برگ‌روب‌ها نه تنها صدایی کر کننده دارند و هوا را با موتورهای احتراق داخلی خود آلوده می‌کنند، بلکه به بیولوژی خاک هم آسیب جدی می‌رسانند.»

به گفته دکتر  ادوراد ترنر، استاد دانشکده جانورشناسی دانشگاه کمبریج و مسئول موزه جانورشناسی این دانشگاه، خطر ناشی از برگ‌روب‌ها به روند بزرگتری اشاره دارد که ممکن است به جمعیت حشرات آسیب برساند.

دکتر ترنر به ایندیپندنت گفت: «به نظر من برگ‌روب‌ها در رده ابزارهای  «زیادی تمیز» قرار می‌گیرند، و این می‌تواند برای حشرات بسیار مضر باشد.»

«به طور کلی، اگر ما کمتر علف‌های دور جاده و محوطه‌های چمن را کوتاه کنیم، بگذاریم در پیاده روها مقداری علف هرزه بروید، و بگذاریم برگ‌ها بیشتر بپوسند، خیلی به حشرات کمک کرده‌ایم.»

«مهم‌تر از همه این که ...باید استفاده از علف‌کش‌ها و حشره‌کش‌ها را تا حداقل مطلق کاهش دهیم، به خصوص در فضاهای سبز شهری و باغ‌ها.»

«به نظر من، اساسا باید کمی کمتر تمیز باشیم و علف‌های هرز را بیشتر تحمل کنیم تا حشرات، و در نتیجه بسیاری گونه‌های دیگر، نفع ببرند.»

© The Independent

بیشتر از زندگی