پنتاگون: حضور تروریست‌ها در افغانستان تعجب‌آور نیست؛ توان مقابله داریم

«آمریکا مشتاقانه علاقه‌مند است با هند در زمینه مبارزه با تروریسم همکاری دفاعی داشته باشد»

ALEX WONG / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

ژنرال پت رایدر، دبیر مطبوعاتی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، در یک نشست خبری، حضور مداوم گروه‌های تروریستی در افغانستان را تایید کرد و گفت که این موضوع «برای هیچ‌کسی تعجب‌آور نیست.» او گفت که آمریکا از راه دور، وضعیت تروریسم در داخل افغانستان را کنترل می‌کند و از مسیرهای هوایی (ماهواره و عملیات‌های جنگنده‌های بدون سرنشین)، توان مقابله با تروریسم در منطقه را دارد.

این ژنرال آمریکایی، در مورد ادعای دولت پاکستان درباره حضور و تقویت گروه‌های تروریستی در افغانستان گفت: «از مدت‌ها پیش همه می‌دانستند که سازمان‌های تروریستی در داخل افغانستان وجود دارند و این موضوع جدیدی نیست.» او در مورد روابط دفاعی با هند در زمینه مبارزه با تروریسم در منطقه گفت: «پنتاگون مشتاقانه در پی ادامه تعامل با رهبری هند در زمینه‌های دفاعی و امنیتی است.» او اظهار داشت که آمریکا اکنون از راه‌های مختلف برای مشارکت کشورهای منطقه برای مبارزه با تروریسم تلاش می‌کند.

این در حالی است که دولت هند پس از ظهور طالبان در افغانستان، همواره مدعی شده است که افغانستان و پاکستان هر دو در خاکشان به گروه‌های تروریستی پناه می‌دهند. وزارت داخله (کشور) هند، اخیرا گروه‌هایی همچون شاخه لشکر طیبه مستقر در پاکستان را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است. این وزارت همچنان مدعی شد که اعجاز احمد آهنگر، با نام مستعار ابوعثمان الکشمیری، رهبر شاخه جامو و کشمیر داعش، در خاک افغانستان مستقر است و با گروه القاعده ارتباط نزدیک دارد. وزارت داخله هند این رهبر داعش را نیز در فهرست تروریست‌ها قرار داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، ارگان‌های امنیتی پاکستان نیز اخیرا به‌صراحت اعلام کردند که تحریک طالبان پاکستان که اکنون به یک دردسر بزرگ برای امنیت این کشور بدل شده است، از داخل افغانستان رهبری و تجهیز می‌شود. شورای امنیت ملی پاکستان اعلام کرد که پناهگاه‌های تروریسم در داخل و خارج از افغانستان را بدون هیچ گونه مدارایی نابود می‌کند.

با این حال، طالبان ادعاهای هر دو کشور را در مورد پناه دادن به تروریست‌ها در خاک افغانستان رد می‌کند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در پاسخ به سخنان وزیر دفاع آمریکا در مورد حضور تروریسم در افغانستان، در توییتر نوشت که گروه داعش در افغانستان در زمان حضور آمریکایی‌ها در این کشور، نیز فعالیت داشت، «اما اکنون فقط شاخه‌های کوچکی از آن باقی مانده‌اند».

با این حال، گروه داعش در آخرین مورد، حمله انتحاری پرتلفاتی را در کابل انجام داد. این حمله، روز چهارشنبه در مقابل در ورودی وزارت خارجه افغانستان رخ داد که باعث کشته شدن نزدیک به ۲۰ تن از دیپلمات‌های دولت پیشین افغانستان شد.

بیشتر از جهان