علی کریمی خطاب به خامنه‌ای: مشتی چاپلوس دور خودت جمع کرده‌ای

مقام‌های جمهوری اسلامی طی چهار ماه اخیر، تعداد قابل توجهی از بازیگران و هنرمندان و ورزشکاران را بازداشت و احضار و زندانی کرده‌اند

علی کریمی و حمید فرخ‌نژاد دو ورزشکار و هنرمندی‌اند که با خروج از ایران، مواضع تندی علیه علی خامنه‌ای اتخاذ کردند. خبر‌ آنلاین

علی خامنه‌ای که در روز‌های آغازین اعتراض‌های سراسری در ایران، همراهی چهره‌های سرشناس ورزشی و هنری با این اعتراض‌ها را بی‌اهمیت خوانده بود، پس از گسترش همراهی‌های جامعه ورزش و هنر ایران، به این موضوع واکنش نشان داد و مدعی شد که این قبیل همراهی‌ها برای «اخذ پناهندگی» از کشور‌های غربی است.

خامنه‌ای در تازه‌ترین سخنرانی خود، اعتراض‌های گسترده مردم در چهار ماه گذشته را نتیجه «مهندسی خوب دشمن» دانست و گفت که آن‌ها «خیال می‌کردند با تشویق چند عنصر خودفروخته به پناهندگی به کشوری دیگر و لجن‌پراکنی علیه ایران، جوانان ما ناامید می‌شوند».

او بی‌آنکه نامی از علی کریمی یا حمید فرخ‌نژاد ببرد، گفت که آن‌ها «اشتباه کردند؛ رفتند پناهنده شدند،‌ لجن‌پراکنی هم کردند، [اما] کسی به آن‌ها اعتنائی نکرد».

این ادعا حدود چهار ماه پس از آنکه خامنه‌ای حمایت چهره‌های مشهور از اعتراض‌های مردمی را بی‌اهمیت خوانده بود، بیان شده است که اهمیت دوچندان پیوستن گروهی از ورزشکاران و هنرمندان به این خیزش را نشان می‌دهد.

علی کریمی هم در واکنش به اظهارات رهبر جمهوری اسلامی، در استوری حساب کاربری خود در اینستاگرام خطاب به خامنه‌ای نوشت: «هر چی آدم چاپلوس و فاسد رو اطرافت جمع کردی، فکر کردی رهبر کل ایرانی!؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این فوتبالیست که از ایران خارج شده است، افزود: «من به شخصه اگر این همه شعار علیه خودم رو در دیوار می‌نوشتند، می‌رفتم پشت سر رو هم نگاه نمی‌کردم درمانده!»

علی کریمی و حمید فرخ‌نژاد دو ورزشکار و هنرمندی‌اند که با خروج از ایران، مواضع تندی علیه علی خامنه‌ای اتخاذ کردند که با خشم مقام‌های جمهوری اسلامی همراه شده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی طی چهار ماه اخیر، تعداد قابل توجهی از بازیگران و هنرمندان و ورزشکاران را بازداشت و احضار و زندانی کرده‌اند و برای آن‌ها محدودیت‌های فراوانی در نظر گرفته‌اند.

آذرماه امسال، نیز مهدی کوهیان، عضو کمیته پیگیری هنرمندان بازداشتی، اعلام کرده بود که حدود ۴۰ هنرمند در ارتباط با اعتراض‌های سراسری در ایران بازداشت شده‌اند.

کوهیان گفته بود که آن‌ها فهرستی از ۱۵۰ نفر از سینماگران را تهیه کرده‌اند که در طول وقایع اخیر، احضار، بازداشت، تفهیم اتهام یا ممنوع‌الخروج شده‌اند.

توماج صالحی، کتایون ریاحی، هنگامه قاضیانی، میترا حجار، ترانه علیدوستی و پرویز برومند از جمله هنرمندان و ورزشکاران بازداشتی در ماه‌های اخیر هستند.

پیش‌تر، گروهی از فعالان اهل قلم، فهرستی از نام‌ ۱۲۰ نویسنده، هنرمند و روزنامه‌نگار بازداشتی در جریان اعتراض‌های سراسری را منتشر کرده بودند.