«روسیه مانند کشورهای غربی نمی‌خواهد در امور داخلی افغانستان دخالت کند»

وزیر خارجه طالبان بر افزایش حضور دیپلماتیک این گروه در مسکو تاکید کرد

وزیر خارجه طالبان بر افزایش حضور دیپلماتیک این گروه در مسکو تاکید کرده است- عکس: Twitter/@HafizZiaAhmad1

پس از حمله گروه داعش به وزارت خارجه طالبان، ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور افغانستان، روز پنجشنبه ۲۲ دی (۱۲ ژانویه)‌، با امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، دیدار کرد.

حافظ ضیا احمد، معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان، در توییترش به نقل از ضمیر کابلوف نوشت که روسیه خواهان توسعه و ثبات در افغانستان است و نمی‌خواهد که همچون کشورهای غربی از افغانستان انتقاد و در امور داخلی آن دخالت کند: «کابلوف افزود که روسیه نمی‌خواهد که افغانستان از جامعه جهانی منزوی شود.»

او گفت: «نماینده ویژه روسیه در سخنان خود از حادثه روز گذشته در نزدیکی وزارت خارجه ابراز تاسف کرد و افزود که دشمنان در تلاش‌اند تا افغانستان را ناامن کنند.»

معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان نوشت که روسیه به همکاری‌اش در افغانستان در بخش‌های مختلف ادامه می‌دهد و افغانستان می‌تواند در توسعه بازرگانی میان پاکستان، آسیای میانه و روسیه نقش «موثری» داشته باشد.

هم‌زمان، وزیر خارجه طالبان بر افزایش حضور دیپلماتیک این گروه در مسکو تاکید کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان گفت: «متقی صاحب گفت که روسیه در سیاست خارجی افغانستان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و از طرف روسی به‌خاطر ارائه تمامی امکانات به سفارت افغانستان در مسکو تشکر کرد.»

روسیه از جمله کشورهایی محسوب می‌شود که با حکومت طالبان ارتباط نزدیک دارد. مسکو در دوران حکومت پیشین افغانستان که طالبان در حال جنگ با این حکومت و متحدان غربی آن بودند، چندین نشست با این گروه برگزار کرد.

با سرنگونی حکومت افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ و ممنوعیت تحصیل زنان در دبیرستان، دانشگاه و مراکز آموزشی و ممنوعیت کار آنان در نهادهای غیردولتی، مقام‌های ارشد روسی در این مورد موضع‌گیری «خاصی» نداشتند، اما کشورهای غربی از وضع محدودیت بر کار و آموزش زنان سخت انتقاد کردند و خواستار برداشتن این محدودیت‌ها شدند.

از سوی دیگر، وزارت خارجه طالبان اعلام کرد که امیر عبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و بلاول بوتو زرداری در تماس تلفنی با امیرخان متقی، وزیر خارجه این گروه، حمله دیروز مقابل ورودی این وزارتخانه را محکوم کردند.

با گذشت ۱۷ ماه از حاکمیت طالبان بر افغانستان، هیچ کشوری حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است، اما روسیه، ایران و پاکستان روابط نزدیکی با طالبان دارند.

بیشتر از جهان