ممنوعیت کار و آموزش زنان؛ هشدار یوناما به طالبان

معاون دفتر معاونت سیاسی سازمان ملل متحد برای افغانستان با معاون وزارت خارجه طالبان دیدار کرد

۱۷ ماه است که طالبان بر افغانستان حکومت می‌کنند و بیشترین محدودیت‌ها را بر زنان تحمیل کردند- WAKIL KOHSAR / AFP

رزا اوتنبایوا، رئیس هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، روز چهارشنبه، ۲۱ دی (۱۱ ژانویه)، با امیرخان مقتی، وزیر خارجه طالبان، دیدار کرد و هشدار جهان را به او رساند.

یوناما در توییتر نوشت: «طالبان باید به تشدید مبارزه خود علیه زنان افغان پایان دهند.»

یوناما تاکید کرد که ممنوعیت آموزش و کار زنان در نهادهای امدادرسان باید لغو شود تا از سقوط افغانستان به بی‌ثباتی و فقر «عمیق‌تر»، جلوگیری شود.

همزمان، مارکوس پوتزل، معاون دفتر معاونت سیاسی سازمان ملل متحد برای أفغانستان، نیز با شیرمحمد عباس استانکزی، معاون وزارت خارجه طالبان، دیدار کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یوناما نوشت: «آن‌ها در  مورد نیاز به آموزش برای همه گفت‌وگو کردند. آموزش مهم‌ترین ابزار توانمدسازی مردم افغانستان برای رهایی از فقر است.»

دیدار این دو دیپلمات سازمان ملل متحد در افغانستان با دو مقام طالبان در یک روز، در حالی انجام می‌شود که طالبان هنوز هیچ انعطافی در پیوند با لغو ممنوعیت کار و آموزش زنان نشان نداده‌اند.

در هفته جاری یان اگلند، دبیرکل شورای پناهندگان نروژ، نیز به افغانستان سفر کرد. او همچنین گفت که به یک پیام واحد جهانی برای رهبری طالبان نیاز است.

او نیز می‌کوشد طالبان را متقاعد کند که اجازه دهند کار زنان شاغل در نهادهای امدادرسان خارجی ادامه یابد تا روند کمک‌رسانی به افراد نیازمند در فصل سرما با مشکل مواجه نشود. 

شماری از مقام‌های طالبان نیز با فرمان‌های ممنوعیت حق کار و آموزش زنان مخالف‌اند، اما این مخالفت را آشکارا بیان نمی‌کنند.

شیرمحمد عباس استانکزی، معاون وزارت خارجه طالبان، در یک سخنرانی، بدون نام بردن از فرمان‌های اخیر ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، گفت که اطاعت از فرمان‌های خلاف شریعت واجب نیست.

ملا عبدالغننی برادر، معاون نخست‌وزیر طالبان، تاکید کرد که مردم نباید از حقوق خود محروم شوند.

طالبان اوایل دی‌ سال‌ جاری کار کردن زنان را در نهادهای غیردولتی و خصوصی ممنوع اعلام کردند و اندکی پیش از آن نیز تحصیل دختران را در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی خصوصی منع کرده بودند.

در واکنش به این فرمان‌ها که بسیاری از شهروندان افغانستان، به‌ویژه زنان، آن‌ها را «زن‌ستیزانه» می‌نامند، تجمعات اعتراضی متعددی در مکان‌های عمومی و سربسته أفغانستان برگزار شده است.

زنان معترض در واکنش به محرومیت از حق کار و آموزش، چندین بار عکس‌های مقام‌های طالبان را آتش زدند واز جامعه جهانی خواستند که به طالبان اجازه ندهند که زنان را از حقوقشان محروم کنند.

۱۷ ماه است که طالبان بر افغانستان حکومت می‌کنند و در این مدت بیشترین محدودیت‌ها و فشارها را بر زنان تحمیل کردند.

این در حالی است که طالبان در جریان مذاکره با دولت پبشین ایالات متحده آمریکا، نمایندگان حکومت سابق افغانستان و برخی از سیاستمداران، اطمینان می‌دادند که به حق کار و آموزش زنان متعهدند، اما وقتی به قدرت رسیدند،  محدودیت‌های شدید و روزافزونی علیه زنان وضع کردند.

بیشتر از جهان