اردوغان خطاب به طالبان: اسلام مانع آموزش دختران نیست

رئیس دانشگاه الازهر مصر با انتشار بیانیه‌ای دستور اخیر طالبان را با اصول «اسلام، قرآن و سنت پیامبر» مغایر دانست

رئیس‌جمهوری ترکیه گفت که ممانعت دختران افغان از آموزش «غیرانسانی» و «غیر اسلامی» است- ADEM ALTAN / AFP

رجب طیب اردوغان، رئیس ‌جمهوری ترکیه، ممانعت از آموزش دختران افغان را «غیرانسانی» و «غیراسلامی» دانست. 

خبرگزاری آناتولی ترکیه روز چهارشنبه، ۱۱ ژانویه (۲۱ دی)، گزارش داد که اردوغان در کنفرانس بین‌المللی «آمبودزمان» در مجتمع ریاست‌ جمهوری در آنکارا، بر آموزش دختران افغان تاکید کرده است. 

بنا بر این گزارش، رئیس ‌جمهوری ترکیه گفت: «دختران در افغانستان باید آموزش ببینند. هیچ کس نباید اسلام را دلیل ممانعت آموزش دختران تعریف کند. اسلام چنین چیزی را نمی‌پذیرد.»

اقدامات طالبان مبنی بر ممنوعیت ادامه تحصیل دختران در مدارس پس از کلاس ششم دبستان و نیز در دانشگاه و مراکز آموزشی دیگر، با موجی از انتقادها در کشورهای اسلامی و غربی مواجه شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما طالبان هیچ نرمشی در رفتارشان نشان ندادند و هیچ نشانه‌ای از پذیرفتن حق آموزش و کار زنان، از جمله در نهادهای غیردولتی، به چشم نمی‌خورد.

یان اگلند، دبیرکل شورای پناهندگان نروژ، روز سه‌شنبه، ۱۰ ژانویه (۲۰ دی)، در حساب توییتر خود نوشت که به یک پیام واحد جهانی برای رهبری طالبان نیاز است.

او گفت که با نمایندگان سفارت‌های قطر و ترکیه و سایر کشورهای اسلامی در کابل ملاقات کرده و تمامی این کشورها از کار کارکنان زن در سازمان‌های غیردولتی حمایت می‌کنند.

سازمان همکاری اسلامی نیز در حساب توییتر خود ممنوعیت آموزش و کار زنان افغانستان را در سازمان‌های غیردولتی، مغایر با «شریعت اسلامی» و «اجماع امت» توصیف کرد.

در نشست این سازمان در جده در عربستان سعودی، مسدود شدن مدارس و دانشگاه‌ها به ‌روی دختران و تعلیق کار زنان در سازمان‌های غیردولتی بررسی شد.

روز جمعه، دوم دی، رئیس دانشگاه الازهر مصر با انتشار بیانیه‌ای، دستور اخیر طالبان را مغایر با اصول «اسلام، قرآن و سنت پیامبر» دانست و از این گروه خواست که بدون تاخیر، محدودیت‌های اعمال‌شده علیه آموزش زنان را لغو، و زمینه آموزش را برای همه زنان افغانستان فراهم کنند.

در بیانیه رئیس دانشگاه الازهر آمده بود که مبنای تصمیم طالبان در زمینه ممنوع کردن تحصیل زنان در افغانستان، کاملا با قوانین اسلامی مغایر است، زیرا اسلام بر فراگیری دانش برای همه زنان و مردان تاکید می‌کند.

طالبان دیدگاه افراطی از دین اسلام دارند و بر اساس همین دیدگاه، آزادی‎‌های فردی و اجتماعی زنان را به شدت محدود می‌کنند. 

ممنوعیت از حق کار و آموزش زنان، با واکنش تند زنان افغانستان مواجه شد و بسیاری از آنان در استان‌های مختلف با برگزاری تجمع و راهپیمایی به این اقدامات اعتراض کردند، اما طالبان این اعتراض‌ها را سرکوب، و برخی از زنان معترض را نیز بازداشت کردند.

زنان معترض افغان از جامعه جهانی می‌خواهند که به‌ دلیل فشار و محدودیت‌هایی که طالبان بر زنان افغان تحمیل می‌کنند، حکومت این گروه را به رسمیت نشناسد.

طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ توانستند با توسل به گزینه نظامی، حکومت پیشین افغانستان را سرنگون کنند و تاکنون هیچ کشوری در سطح جهان حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است.

بیشتر از جهان