نبرد شدید بین روسیه و اوکراین در اطراف شهر راهبردی باخموت

به گزارش واشنگتن‌پست، روسيه روز سه‌شنبه اعلام کرد ارتش این کشور، شهر سولدار را «از شمال و جنوب» محاصره کرده است

تصرف سولدار پیروزی نمادینی برای روسیه خواهد بود؛ به ویژه به دلیل اینکه ارتش روسیه در میدان جنگ تاکنون با شکست‌های متعددی مواجه شده است -- BAKHMUT, UKRAINE

نبرد شدیدی در شهر سولدار در شرق اوکراین، شش مایل (حدود ۱۰ کیلومتر) دورتر از شهر راهبردی باخموت، در حال وقوع است. گزارش‌های متناقضی در مورد اينکه آيا شهر مهم و راهبردی سولدار در دونتسک به اشغال نيروهای روسيه درآمده است يا نه، منتشر شده‌ است. شهر سولدار به دلیل معدن نمک خود معروف است.

به گزارش واشنگتن‌پست، روسيه روز سه‌شنبه، ۱۰ ژانویه (۲۰ دی)، اعلام کرد که ارتش این کشور، این شهر را «از شمال و جنوب» محاصره کرده است و «واحدهای تهاجمی در شهر می‌جنگند». رئيس گروه واگنر، شرکت نظامی خصوصی روس، که نیرو‌هایش از ماه‌ها پیش در منطقه اطراف سولدار و باخموت می‌جنگند، ادعا کرد که در حالیکه جنگ‌ خیابانی ادامه دارد، کنترل سولدار را در دست گرفته‌ است. مقام‌های اوکراينی این ادعا را رد کردند و آن را «تبليغات سوء» نامیدند.

تصرف سولدار پیروزی نمادینی برای روسیه خواهد بود؛ به ویژه به دلیل اینکه ارتش روسیه در میدان جنگ تاکنون با شکست‌های متعددی مواجه شده است. برخی تحلیلگران اهمیت راهبردی این شهر را اندک برآورد می‌کنند.

به گزارش نیویورک‌تایمز، گروه واگنر که اغلب نیروهای آن را زندانیان سابق تشکیل می‌دهند، به نیروی اصلی در داخل و اطراف باخموت تبدیل شده است و تاکنون درگیری‌ها بسیار دهشتناک بوده‌ است.

به گزارش بلومبرگ، در روزهای اخیر دمای هوا در شرق اوکراین به شدت پایین آمده و یخبندان ایجاد شده است. این شرایط، می‌تواند به معنای حمله‌های زمستانی جدید از هر دو طرف باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تحلیلگران نظامی در داخل و خارج از اوکراین، می‌گویند هرچند با یخ زدن زمین، می‌توان از وسایل نقلیه رزمی استفاده کرد، فرماندهان ریسک یک حمله بزرگ جدید را به سادگی نمی‌‌پذیرند، زیرا مهم‌تر از امکان عبور از زمین یخ‌زده، در دسترس بودن ذخایر سوخت، تجهیزات و مهمات است.

اد آرنولد، افسر سابق پیاده‌نظام بریتانیایی که اینک در «موسسه خدمات رویال یونایتد»، مرکز مطالعاتی مستقر در لندن، فعالیت دارد، می‌گوید: «عامل انسانی به مراتب مهم‌تر از خودروهایی است که می‌توانند حرکت کنند»، و می‌افزاید:« یخبندان، می‌تواند بر روحیه و روند حمل‌و‌نقل تاثیر منفی بگذارد.»

ایگور لوچنکو، رئیس بخش استراتژی در «مرکز مطالعاتی نئوژئوپلیتیک» مستقر در کی‌یف، می‌گوید: «چگونگی تحول در درگیری‌ها در طول ماه‌های آینده، به احتمال زیاد به تغییرات آب‌و‌هوایی ربط نخواهد داشت.» او معتقد است که هر طرف بتواند تا بهار نیروهای طرف دیگر را فرسوده و خسته کند، برنده می‌شود. برای مثال، باتری‌های یخ‌زده پهپادها و بی‌سیم‌ها باید دو برابر شارژ شوند، و دامنه محدود دید می‌تواند پهپادهای نظارتی را غیرقابل‌استفاده کند.

تدارکات و تسلیحات جدیدی که به اوکراین تحویل داده شده است، از جمله خودروهای جنگی زرهی از آمریکا، آلمان و فرانسه، و نیز به احتمال زیاد، تانک‌های استاندارد ناتو، می‌توانند اوکراین را برای یک حمله تازه تجهیز کنند. در همين حال، مقامات در کی‌یف از احتمال حمله مجدد روسيه از سمت بلاروس، درست در ۱۵۰ کيلومتری شمال پايتخت اوکراين، ابراز نگرانی کرده‌اند.

بیشتر از جهان