فرانسه: احتمال قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی را رد نمی‌کنیم

شناسایی سپاه پاسداران به‌عنوان یک گروه تروریستی به این معنی است که عضویت در این گروه، حضور در جلسه‌ها و حمل نشان آن در ملاءعام جرم محسوب خواهد شد

آلمان اعلام کرد این اقدام از نظر سیاسی مهم و منطقی است-CLEMENS BILAN / AFP

وزارت خارجه فرانسه روز سه‌شنبه اعلام کرد این ایده را که اتحادیه اروپا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به‌عنوان یک گروه تروریستی شناسایی کند، رد نمی‌کند. این اظهار نظر یک روز پس از آن انجام شد که آلمان اعلام کرد این اقدام از نظر سیاسی مهم و منطقی است.

روابط تهران و پاریس در ماه‌های اخیر و با توقف تلاش‌ها برای احیای مذاکرات هسته‌ای که فرانسه یکی از طرف‌های دخیل در آن است، بدتر شده است. تهران هفت شهروند فرانسوی را بازداشت و در موادی مجبور به اعتراف کرده است و فرانسه نیز در ماه‌های اخیر، از سرکوب خشونت‌آمیز مستمر معترضان ایرانی انتقاد کرده و رئیس‌جمهوری این کشور هم با جمعی از مخالفان رژیم ایران دیدار کرده است.

در حالی که اتحادیه اروپا درباره چهارمین دور تحریم‌ها به‌دلیل سرکوب و کمک تسحلیاتی ایران به روسیه بحث‌ می‌کند، برخی از کشورهای عضو از این اتحادیه خواسته‌اند تا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه‌های تروریستی طبقه‌بندی کند. انتظار می‌رود که بریتانیا در هفته‌های آینده این تصمیم را اتخاذ کند.

فرانسه تاکنون تمایلی برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران از خود نشان نداده است، اما پس از افزایش اعدام معترضان در هفته جاری و هماهنگی نزدیک‌تر بین تهران و مسکو در انتقال پهپادهای ایرانی به روسیه، پاریس اکنون می‌گوید که راه را برای احتمال اخذ این تصمیم باز گذاشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ان کلر لژاندر، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه، در نشست روزانه خود در پاسخ به این سوال که آیا پاریس از شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان گروه تروریستی حمایت می‌کند یا خیر، گفت: «با توجه به تداوم سرکوب‌ها، فرانسه با شرکای اروپایی خود در مورد اقدام‌های تحریمی جدیدی کار می‌کند، بدون اینکه هیچ گزینه‌ای را از روی میز کنار بگذارد.»

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، روز دوشنبه گفت که دور جدید تحریم‌ها علیه ایران کافی نخواهد بود. او با انتشار توییتی، نوشت: «درج نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی از نظر سیاسی مهم و منطقی است. اما قبل از انجام آن باید موانع قانونی برطرف شوند.»

شناسایی سپاه پاسداران به‌عنوان یک گروه تروریستی به این معنی است که عضویت در این گروه، حضور در جلسه‌ها و حمل نشان آن در ملاءعام جرم محسوب خواهد شد.

سپاه پاسداران که پس از انقلاب ۱۳۵۷ برای حفاظت از نظام حاکم شیعه تاسیس شد، نفوذ زیادی در نظام سیاسی ایران دارد و بخش‌هایی از اقتصاد ایران و نیروهای مسلح کشور را کنترل می‌کند و مسئولیت برنامه‌های موشکی و هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را برعهده دارد.

همچنین، نیروی بسیج وابسته به سپاه پاسداران، در خط مقدم سرکوب دولتی اعتراض‌های نزدیک به ۴ ماه اخیر در ایران است که بعد از کشته‌شدن مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله ایرانی به دست پلیس گشت ارشاد، سراسر ایران را فرا گرفت.

در نزدیک به چهار ماه اعتراض‌های سراسری در ایران، بیش از ۵۰۰ نفر به دست نیروهای سپاه پاسداران، بسیج و پلیس ایران کشته شدند و بیش از ۱۸ هزار نفر، بازداشت شده‌اند.