آلمان و اتحادیه اروپا معرفی سپاه به عنوان سازمان تروریستی را بررسی می‌کنند

وزیر امور خارجه آلمان: تحریم‌های بیشتری علیه جمهوری اسلامی در راه است

آلمان حزب‌الله لبنان که مورد حمایت جمهوری اسلامی است را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است-Tobias SCHWARZ / AFP

آنالینا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان گفت که کشورش و اتحادیه اروپا در حال بررسی اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک سازمان تروریستی‌اند.

در هفته‌های اخیر روابط ایران و آلمان تحت تاثیر خیزش سراسری مردم ایران قرار گرفته است و دو طرف سفرا را احضار کرده‌اند. همچنین بزرگترین تجمع ایرانیان در حمایت از خیزش سراسری در ایران نیز هفته گذشته در برلین انجام شد. پلیس و رسانه‌های آلمان تعداد شرکت‌کنندگان در این تجمع را ۸۰ هزار نفر برآورد کردند.

وزیر امور خارجه آلمان در پاسخ به پرسش آآر‌دی درباره اقدامات بیشتر برلین و اتحادیه اروپا در واکنش به سرکوب خشن خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی گفت:‌«همانطور که هفته گذشته به‌طور شفاف گفتم، بسته تحریمی جدیدی را اعلام خواهیم کرد و همچنین در حال بررسی اعلام سپاه به عنوان یک سازمان تروریستی هستیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت امور خارجه آمریکا در دولت دونالد ترامپ، سپاه را یک سازمان تروریستی اعلام کرد. کشورهای دیگری مانند کانادا هم شاخه برون مرزی سپاه یعنی نیروی قدس را سازمان تروریستی معرفی کرده‌اند.

در هفتمین هفته خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، سرکوب اعتراضات به کمک سپاه پاسداران ادامه دارد.

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه روز شنبه هشدار داده بود که باید اعتراضات متوقف شود. او به مردم هشدار داد که دیگر به خیابان نیایند.

مقامات جمهوری اسلامی پیش‌تر از دولت بایدن خواسته بودند سپاه را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کند. اما با آغاز خیزش سراسری در ایران و سرکوب آن، آمریکا و کشورهایی مانند کانادا اقدامات مضاعفی علیه سپاه انجام دادند و کانادا ۱۰ هزار سپاهی را در فهرست تحریم قرار داد.

آلمان در حال حاضر حزب‌الله لبنان که مورد حمایت جمهوری اسلامی است را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است و اتحادیه اروپا هم در هفته‌های اخیر تحریم‌هایی را علیه عاملان سرکوب در ایران اعلام کرده است.

اما هیچ یک تا کنون کل سپاه را به عنوان یک سازمان تروریستی اعلام نکرده‌اند.