جیک سالیوان: مراد طاهباز، عماد شرقی و سیامک نمازی را فورا آزاد کنید

مراد طاهباز، عماد شرقی و سیامک نمازی از زندانیان دوتابعیتی‌اند که سال‌ها است در ایران زندانی‌اند

جیک سالیون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز سه‌شنبه با انتشار توییتی خواستار آزادی فوری مراد طاهباز، عماد شرقی و سیامک نمازی شد-ALEX WONG / GETTY IMAGES NORTH AMERICA 

جیک سالیون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز سه‌شنبه با انتشار توییتی خواستار آزادی فوری مراد طاهباز، عماد شرقی و سیامک نمازی شد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در این توییت نوشت: «امروز پنج سال وحشتناک از بازداشت ناحق مراد طاهباز در ایران می‌گذرد. ما بار دیگر از ایران می‌خواهیم که مراد و دیگر همتایان آمریکایی‌ او یعنی عماد شرقی و سیامک نمازی را فورا آزاد کند. پیوستن این آمریکایی‌‌ها به خانواده‌هایشان، اولویت اصلی این دولت است.»

مراد طاهباز که نامش در سطر اول توییت جیک سالیوان ذکر شده، زندانی سه تابعیتی ۶۶ ساله است که در بهمن ماه ۱۳۹۶ به همراه هشت عضو دیگر موسسه حیات وحش پارسیان دستگیر شد. او تابعیت ایران، بریتانیا و ایالات متحده را دارد. او در بهمن ماه ۱۳۹۸، با اتهام‌هایی چون «همکاری با دولت آمریکا به‌عنوان دولت متخاصم» محاکمه و به ۱۰ سال زندان و «رد وجوه دریافتی از دولت آمریکا» محکوم شد.

اتهام جاسوسی طاهباز و همکارانش در موسسه پارسیان را سپاه پاسداران مطرح کرد. این در حالی است که نهادهای نزدیک‌تر به دولت وقت حسن روحانی، همچون وزارت اطلاعات و شورای عالی امنیت ملی، جاسوس بودن آن‌ها را به‌صراحت رد کردند.

فرد دیگری که جیک سالیوان در توییتش از او نام برده است، عماد شرقی، شهروند دو تابعیتی ایرانی-آمریکایی، است که با اتهام‌های مبهم امنیتی و جاسوسی در ایران بازداشت شده است. تاریخ دقیق بازداشت او به طور رسمی اعلام نشده است. با این حال، برخی نزدیکان عماد شرقی گفته‌اند که او ۱۶ آذرماه سال ۱۳۹۹ (۲۰۱۸) بازداشت شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شبکه ان‌بی‌سی در زمان دستگیری عماد شرقی، او را مدیر ارشد هلدینگ سرآوا معرفی کرد. عماد شرقی به اتهام «جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات نظامی» به ۱۰ سال حبس محکوم شده است. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، پیش از این، عماد شرقی را «گروگان سیاسی» جمهوری اسلامی خوانده بود.

سیامک نمازی دیگر زندانی دوتابعیتی ایرانی-آمریکایی که جیک سالیوان خواستار آزادی‌اش شده است در سال ۲۰۱۵ در ایران بازداشت شد و در اکتبر ۲۰۱۶ به اتهام «همکاری با دولت خارجی» به ۱۰ سال زندان محکوم شد. محمد باقر نمازی، پدر سیامک، نیز که برای پیگیری وضعیت فرزندش به تهران رفته بود در اسفند همان سال بازداشت شد، اما سرانجام در مهرماه سال جاری در جریان توافق ایران و آمریکا بر سر آزادسازی «هفت میلیارد دلار» از دارایی‌های ایران در کره جنوبی با میانجیگری دولت عمان آزاد شد.

سیامک نمازی پیش از این، در یادداشتی که در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شد، از بی‌توجهی جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به وضعیت او و دیگر زندانی‌های دوتابعیتی انتقاد کرده بود و خواستار اقدام فوری رئیس‌جمهوری آمریکا برای آزادی آن‌ها شده بود. او در این یادداشت نوشته بود: «من بی‌ سروصدا حدود دو هزار و ۵۰۰ روز از بهترین و پربارترین روزهای زندگی‌ام را در پشت میله‌های زندان رنج کشیدم. در حالی که دولت بایدن، به شکل حیرت‌آوری در نجات آمریکایی‌های رنج‌کشیده در ایران شکست خورده است.»

جمهوری اسلامی دهه‌ها است که برای اهداف سیاسی و اقتصادی خود، شهروندانی دوتابعیتی را به گروگان می‌گیرد. بازداشت شهروندان دوتابعیتی، ابزار فشار رژیم جمهوری اسلامی برای مبادله آن‌ها با زندانیان نزدیک به رژیم در دیگر کشورها یا دستیابی به منافع اقتصادی است.