وزارت خارجه آمریکا: مراد طاهباز باید هرچه زودتر آزاد شود

مراد طاهباز، از محکومان پرونده فعالان محیط زیست، روز جمعه به زندان اوین برگردانده شد

مراد طاهباز از جمله فعالان محیط زیست است که به حبس محکوم شده اند - عکس از هرانا

وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد هر چیزی جز مرخصی بی‌درنگ مراد طاهباز را نقض تعهدات ایران تلقی خواهد کرد.

از سویی، سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا هم گفت که لندن امیدوار است «در ساعت‌های آینده» شاهد بازگشت طاهباز به خانه باشد.

مراد طاهباز، از محکومان پرونده فعالان محیط زیست، روز جمعه به زندان اوین برگردانده شد. طاهباز روز چهارشنبه، ۲۵ اسفند، به مرخصی رفته بود.

به گزارش وب‌سایت امتداد، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران او را به زندان برگردانده‌اند. طاهباز تابعیت ایرانی، بریتانیایی و آمریکایی دارد.

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، روز چهارشنبه در پی آزادی نازنین زاغری و انوشه آشوری و خروج آن‌ها از ایران، گفته بود که به تلاش برای خارج کردن طاهباز از ایران ادامه خواهد داد.

نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی-بریتانیایی سرانجام پس از شش سال حبس در ایران در ساعات اولیه بامداد پنجشنبه، ۲۶ اسفند ۱۴۰۰، به بریتانیا، جایی که همسرش ریچارد و دخترش گابریلا زندگی می‌کنند، بازگشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی تایید کرد که این شهروندان بریتانیایی را در ازای دریافت ۵۳۰ میلیون دلار آزاد کرده است؛ اما مراد طاهباز، دیگر زندانی ایرانی-بریتانیایی-آمریکایی و نیز اتباع آمریکایی از جمله سیامک و باقر نمازی هنوز آزاد نشده‌اند.

با این همه، مقام‌های حکومت ایران ادعا می‌کنند که آزادی زاغری و آشوری به «دلایل انسان‌دوستانه» انجام شده و به دریافت این مبلغ ربطی نداشته است.

مراد طاهباز که از زمستان ۱۳۹۶ در زندان اوین محبوس است، همراه هفت متهم دیگر پرونده موسوم به فعالان محیط زیست محاکمه شد و دادگاه او را به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم کرد.