عربستان سعودی: محدودیتی برای تعداد زائران حج امسال وجود ندارد

به گفته وزیر حج و عمره عربستان سعودی شمار زائران به میزان پیش از همه‌گیری کووید-۱۹ برمی‌گردد که حدود ۲.۵ میلیون نفر بود

یکی از طرح‌های توسعه‌ای دولت عربستان سعودی برای مکه در نزدیکی کعبه،تا دو سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد-AFP

عربستان سعودی روز دوشنبه، ۱۹ دی (۹ ژانویه) اعلام کرد که پس از سه سال محدودیت به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹، امسال محدودیتی برای تعداد زائران حج وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، توفیق الربیعه، وزیر حج و عمره عربستان سعودی، به خبرنگاران در ریاض گفت که شمار زائران به میزان پیش از همه‌گیری کووید-۱۹ برمی‌گردد.

حج واجب، یکی از پنج رکن اسلام است و همه مسلمانان که از توان مالی سفر حج برخوردار باشند، باید دست‌کم یک ‌بار در عمر خود مراسم حج را به جا آورند. مراسم حج سال جاری در ماه ژوئن برگزار می‌شود.

سال ۲۰۱۹، حدود ۲.۵ میلیون نفر در مراسم حج شرکت کردند، اما در دو سال پس از آن به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹، تعداد زائران به شدت کاهش یافت. سال ۲۰۲۲، حدود ۹۰۰ هزار زائر که ۷۸۰ هزار نفرشان از خارج از کشور آمده بودند، در مقدس‌ترین شهرهای اسلامی، یعنی مکه و مدینه، پذیرایی شدند. سهمیه زائران ایرانی از این تعداد ۳۹ هزار و ۶۳۵ نفر بود.

در جریان مراسم حج در دوره همه‌گیری، عربستان سعودی شرایطی برای حضور زائران در حج تعیین کرده بود: سن زائران باید کمتر از ۶۵ سال باشد، واکسن کووید‌-۱۹ زده باشند، و آزمایش کووید-۱۹ آن‌ها منفی باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سال ۲۰۲۰، نخستین سال برگزاری حج همزمان با همه‌گیری کرونا، مراسم حج با محدودیت‌های شدید و ممنوعیت حضور مسافران خارجی و حضور فقط هزار زائر اهل عربستان سعودی برگزار شد. پیش از آن، معمولا بیش از دو میلیون نفر در مراسم حج شرکت می‌کردند.

گزارش نهاد مالی «مسترکارت» از شاخص شهرهای مقصد جهانی، حاکی از آن است که مکه در سال ۲۰۱۸ حدود ۲۰ میلیارد دلار از زائران درآمد داشته است. تا پیش از همه‌گیری کرونا،‌ پیش‌بینی می‌شد که درآمد سالانه حج تا سال ۲۰۲۲ به حدود ۳۰ میلیارد دلار برسد و ۱۰۰ هزار موقعیت شغلی ایجاد شود.

یکی از طرح‌های توسعه‌ای دولت عربستان سعودی برای مکه در نزدیکی کعبه، شامل ۷۰ هزار اتاق هتل جدید و ۹ هزار اقامتگاه، با سرمایه‌ای بالغ بر دو میلیارد دلار، تا دو سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که وجود مکه و مدینه در عربستان سعودی، ویژگی منحصر‌به‌فردی برای این کشور به‌ شمار می‌رود که هیچ کشور مسلمان دیگری از ظرفیت و قابلیت رقابت با آن برخوردار نیست.