سازمان حقوق بشر ایران: ۱۰۹ تن از بازداشت‌شدگان در معرض اعدام‌اند

این گروه از بازداشت‌شدگان نه تنها حق دسترسی به وکیل تعیینی ندارند، بلکه از امکان ملاقات آزادانه با خانواده و تشریح وضعیت‌شان برای آنها نیز برخوردار نیستند

سازمان حقوق بشر ایران در تازه‌ترین گزارش خود در مورد شمار جان‌باختگان و آسیب‌دیدگان جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی»، که روز دوشنبه (۱۹ دی ۱۴۰۱) منتشر شد، نوشت ۱۰۹ تن از بازداشت‌شدگان این جنبش سیاسی – مدنی در خطر صدور حکم اعدام یا اجرای حکم اعدام‌شان قرار دارند. 

به‌گزارش سازمان حقوق بشر ایران، روند رسیدگی به‌پرونده بازداشت‌شدگانی که در معرض صدور حکم اعدام یا اجرای این حکم قرار دارند با ابهام‌های بسیاری همراه است و آنها نه تنها از حق داشتن وکیل تعیینی محروم شده‌اند، بلکه در بسیاری از موارد حتی «امکان ملاقات آزادانه» با اعضای خانواده خود و توضیح شرایط‌شان برای آنها را نیز ندارد.

سازمان حقوق بشر ایران همچنین فهرست این گروه از بازداشتی‌های جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» را به تفکیک استان‌ها نوشته است و به‌این ترتیب استان‌های خوزستان، سیستان‌وبلوچستان و تهران سه استانی به‌حساب می‌آیند که شمار بیشتری از معترضان بازداشت‌شده در آنها در معرض صدور حکم اعدام یا اجرای این حکم‌اند. 

گزارش اخیر سازمان حقوق بشر ایران همچنین حاوی نام، تصویر و شرح مختصری از وضعیت تمامی اعضای این فهرست ۱۰۹ نفره است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از استان‌های خوزستان، سیستان‌وبلوچستان و تهران باقی استان‌هایی که بیشترین تعداد بازداشت‌شدگانی را دارند که یا در معرض صدور حکم اعدام یا اجرای این حکم قرار دارند، به‌ترتیت، از این قرار است: مازندران، اصفهان، آذربایجان غربی، گیلان، البرز، فارس، آذربایجان شرقی، چهارمحال‌وبختیاری، کرمانشاه، کردستان و خراسان رضوی. 

تهیه‌کنندگان این گزارش در بخشی از آن چنین نوشته‌اند:«در مقایسه با فهرست پیشین (منتشر شده در ۶ دی ۱۴۰۱) نام ۹ تن که به قید وثیقه آزاد شدند، یک تن که دیگر در اختیار ماموران سرکوب قرار ندارد و نام دو جان‌باخته اعتراضات که روز ۱۷ دی اعدام شدند، از فهرست حذف شده است. [در عین‌حال] ۲۱ نفر دیگر که در خطر صدور یا اجرای احکام اعدام قرار دارند، به فهرست کنونی اضافه شده است.»

اما این سازمان مدافع حقوق بشر، بخشی از گزارش روز دوشنبه خود را به انتشار شمار جان‌باختگان جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» نیز اختصاص داد. 

تهیه‌کنندگان این گزارش در فرازی از آن چنین آورده‌اند:«سازمان حقوق بشر ایران در حالی آمار۴۸۱ کشته را منتشر می‌کند که دریافت و بررسی گزارش کشته‌شدگان روزهای پیشین ادامه دارد. تعداد گزارش‌هایی که این سازمان دریافت کرده و هنوز موفق به تایید آنها نشده، بیشتر است. بنابراین آمار واقعی کشته‌شدگان اعتراضات جاری بیش از آمار ذکر شده برآورد می‌شود.»

بر پایه این گزارش استان‌های سیستان وبلوچستان، تهران، آذربایجان غربی، کردستان و مازندران پنج استانی به‌حساب می‌آیند که در جریان سلسله تظاهرات جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» بالاترین تعداد جان‌باختگان را داشته‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران در ادامه این بخش از گزارش خود چنین آورده است:«همچنین بیشترین کشته‌ها به‌ترتیب در روزهای ۳۰ شهریور (۲۱ سپتامبر)، ۳۱ شهریور (۲۲ سپتامبر) و ۸ مهر (۳۰ سپتامبر، جمعه خونین زاهدان) گزارش شده‌اند. طی ماه آبان، روز جمعه ۱۳ آبان (۴ نوامبر) با ثبت دستکم ۲۱ کشته، خون‌بارترین روز بود.»