صدراعظم آلمان از تصمیم این کشور برای تشدید فشار بر تهران خبر داد

همزمان با اظهارات اولاف شولتس، وزیر خارجه آلمان نیز در مورد جمهوری اسلامی گفت:«حکومتی که جوان‌های خود را می‌کشد تا مردمش را مرعوب کند، بی‌آینده است»

به‌گزارش خبرگزاری رویترز، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، در روز دوشنبه، ۹ ژانویه ۲۰۲۳، استفاده نظام جمهوری اسلامی از مجازات اعدام علیه افراد بازداشت شده در جریان جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» را محکوم کرد و گفت دولت فدرال آلمان در پی آن است تا، با انجام برخی اقدام‌های بین‌المللی جدید، فشار سیاسی بر حکومت ایران را افزایش دهد. 

اولاف شولتس در ادامه این بخش از اظهارات خود تاکید کرد حکومت اسلامگرای ایران مجازات اعدام را به‌عنوان ابزاری برای سرکوب مردم معترض استفاده می‌کند؛ اقدامی که او آن را «هولناک» توصیف کرد. 

صدر‌اعظم آلمان این اظهارات را دو روز پس از آن بیان می‌کند که روز شنبه هفته جاری دستگاه قضایی جمهوری اسلامی دو تن از بازداشت‌شدگان موج جدید اعتراض‌های سراسری در ایران، به‌نام‌های محمدمهدی کرمی و محمد حسینی، را به دار کشید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌این ترتیب شولتس، با نام بردن از محمدمهدی کرمی و محمد حسینی، گفت با احتساب این دو مورد شمار افرادی که به‌دلیل حضور در تظاهرات خیابانی جنبش «زن، زندگی، آزادی» اعدام شده‌اند به ۴ نفر رسیده است و از جمهوری اسلامی خواست تا به چنین اعدام‌هایی خاتمه دهد. 

به‌گفته شولتس دولت آلمان با «همکاری شرکای بین‌المللی» خود فشارها بر حکومت ایران را تشدید خواهد کرد و در ادامه نیز افزود اگر جمهوری اسلامی اعدام‌های سیاسی را متوقف نکند باید هزینه‌های پافشاری بر چنین اقدامی را بپردازد. 

در همین‌حال خبرگزاری رویتز از قول سخنگوی وزارت خارجه آلمان نوشت، هدف این کشور از تشدید فشارها بر جمهوری اسلامی این است تا، در واکنش به سرکوب مردم ایران، چهارمین بسته تحریم‌ها علیه تهران را در اتحادیه اروپا به تصویب برساند. 

این خبرگزاری همچنین نوشت آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان، دستور داده است که سفیر جمهوری اسلامی ایران در آلمان را احضار کنند و مراتب اعتراض دولت فدرال آلمان به اجرای آخرین احکام اعدام معترضان بازداشت شده در ایران را به اطلاع او برسانند. او همچنین در نشست خبری خود، که روز دوشنبه در برلین برگزار شد، در مورد نظام جمهوری اسلامی چنین گفت:«حکومتی که جوان‌های خود را می‌کشد تا مردمش را مرعوب کند، بی‌آینده است.»