جامعه مدرسین دارالعلوم زاهدان اظهارات محمدجواد لاریجانی را تفرفه‌انگیز خواند

محمدجواد لاریجانی روز جمعه گفت مسجد جامع مکی شهر زاهدان «محل توطئه» است و مولوی عبدالحمید و اطرافیانش را «دشمن زنان در منطقه سیستان‌وبلوچستان» دانست

جامعه مدرسین دارالعلوم زاهدان با انتشار بیانیه‌ای در روز یکشنبه، ۱۸ دی ۱۴۰۱، نسبت به اظهارات اخیر محمدجواد لاریجانی، رئیس سابق ستاد حقوق بشر قوه قضاییه جمهوری اسلامی، علیه مسجد جامع مکی شهر زاهدان و مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت این شهر، واکنش نشان داد. 

جامعه مدرسین دارالعلوم زاهدان در این بیانیه سخنان محمدجواد لاریجانی را «تفرقه‌انگیز» و «تحریک‌آمیز» خواند و ضمن محکوم کردن گفته‌های این چهره شناخته شده حکومتی، نسبت به تبعات «دنیوی و اخروی» چنین اظهاراتی هشدار داد.

نویسندگان این بیانیه در ادامه به برخی مشکلات فعلی جامعه ایران و مردم استان سیستان‌وبلوچستان، از جمله فقر عمومی و فرار نخبگان از کشور، اشاره کرده‌ و می‌نویسند دغدغه جامعه اهل سنت مسائلی چون «تبعیض شدید»، «دخالت در امور مذهبی» ایرانیان سنی‌مذهب و همچنین جلوگیری از حضور این گروه از مردم ایران در مراکز تصمیم‌گیری است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بیانیه همچنین با اشاره به موضوع «جمعه خونین زاهدان»، که در جریان آن نزدیک به صد تن از مردم ساکن این شهر با شلیک مستقیم نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌قتل رسیدند، تاکید کرد که مولوی عبدالحمید، علیرغم بی‌توجهی مقام‌های جمهوری اسلامی به آسیب‌دیدگان این واقعه، «از خونریزی بیشتر جلوگیری کرد.»

محمدجواد لاریجانی در روز جمعه هفته جاری مسجد جامع مکی شهر زاهدان را با «مسجد ضرار» در صدر اسلام مقایسه کرد و آن را «محل توطئه» دانست. او در این بخش از سخنان خود چنین گفت:«مسجد مکی کاملا مصداق مسجد ضرار است. یعنی مسجد نیست و آنجا دقیقا محل توطئه است. برای پیامبر اسلام هم تخریب مسجد ضرار خیلی سخت بود اما مسجد توسط عده‌ای درست شده بود برای اشاعه افکار انحرافی و پیامبر دستور داد تا آن مسجد را خراب کنند.»

از سوی دیگر لاریجانی درباره امام جمعه اهل سنت زاهدان و حامیان او این عبارت را بر زبان آورد:«دشمن زنان در منطقه سیستان‌وبلوچستان همین آقای مولوی عبدالحمید و اطرافیانشان هستند؛ اینها برای زنان ارزش قائل نیستند.» 

جامعه مدرسین دارالعلوم زاهدان نیز در پاسخ به این سخنان معاون سابق قوه قضاییه جمهوری اسلامی در بیانیه خود نوشت:«آیا انتقاد سازنده و دلسوزانه مولانا عبدالحمید نسبت به وضعیت موجود کشور و توصیه‌های دوستانه ایشان که معترضان را هدف قرار ندهید، اعدام نکنید، به حرف‌هایشان گوش کنید، در کشور تغییرات بیاورید و به خواسته مردم تن بدهید، همصدا شدن با دشمنان کشور است؟!»