خط‌و‌نشان حاکمیت برای زاهدان؛ بازداشت گسترده، رد مرز، اعدام و تهدید

نیروهای امنیتی با بازداشت دست‌کم ۱۱۳ نفر از شهروندان زاهدان و رد مرز برخی از آن‌ها، مولوی عبدالحمید را تهدید کردند

پس از تداوم اعتراضات در زاهدان و برپایی تجمعات روز جمعه در این شهر و دیگر شهرهای سیستان و بلوچستان، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به بازداشت گسترده شهروندان زاهدان اقدام کردند تا با این اتفاق از تجمعات روز جمعه، ۱۶ دی، جلوگیری کنند.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، نیروهای نظامی در زاهدان در روزهای اخیر دست‌کم ۱۱۳ تن را بازداشت کرده‌اند.

در میان بازداشت‌‌شدگان نام کودکان و نوجوانان نیز به چشم می‌خورد. احسان ایدون ۱۴ ساله، بنیامین کوهکن ۱۶ ساله، بلال (یاسر) توتازهی ۱۷ ساله، احسان رخشانی ۱۷ ساله، محمد گرگیج ۱۸ ساله، یاسین ارباب ۱۸ ساله، الیاس کوهکن ۱۹ ساله و علی‌اکبر کبدانی ۱۹ ساله، شماری از بازداشت‌شدگان‌اند که نامشان تاکنون منتشر شده است.

کمپین فعالین بلوچ اعلام کرد که پس از روی کار آمدن محمد کرمی، فرمانده سابق قرارگاه قدس سپاه به‌عنوان استاندار سیستان و بلوچستان، سرکوب شهروندان بلوچ افزایش پیدا کرده است. در پی این بازداشت‌ها، افراد بدون شناسنامه در این شهر با خطر رد مرز روبرو شده‌اند. نیروهای امنیتی طی روزهای اخیر صد نفر از شهروندان بدون شناسنامه را در سطح شهر زاهدان بازداشت کردند. به گزارش کمپین فعالین بلوچ، نیروهای امنیتی در شهرستان زاهدان صدها تن از شهروندان بلوچ، ازجمله شماری از کودکان که بیشتر بدون شناسنامه‌اند را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند.

عبدالباسط خارکوهی، از شهروندان زاهدان، روز چهارشنبه به همراه ده‌ها تن دیگر که شناسنامه نداشتند، از مرز شهرستان هیرمند رد مرز شدند. این در حالی است که بنا بر آمار غیررسمی، ۳۰ درصد از شهروندان زاهدان شناسنامه ندارند و دولت هر ساله با وعده‌ و وعید اعلام می‌کند که به‌زودی مشکل افراد بدون شناسنامه را حل خواهد کرد.

بر اساس ویدیوهای منتشر شده از شهر زاهدان، شمار زیادی از نیروهای ضد شورش با گشت‌زنی در خیابان‌های زاهدان، به بازداشت شهروندان بلوچ اقدام می‌کنند. مقام‌های محلی مدعی‌اند که این گشت‌زنی‌ها، طرح جمع‌آوری اراذل‌ و اوباش است.

از سوی دیگر، برخی خبرها از تحت فشار قرار دادن مولوی عبدالحمید برای پایان دادن به اعتراضات و خطبه‌های انتقادی او حکایت دارد. هم‌زمان با بازداشت گسترده شهروندان بلوچ، نیروهای اطلاعاتی و نظامی جمهوری اسلامی در تلاش‌اند با ساکت کردن این امام جمعه اهل سنت، به اعتراضات در زاهدان و شعارها علیه علی خامنه‌ای و جمهوری اسلامی پایان دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تعداد زیادی از نیروهای نظامی و لباس شخصی نیز در آستانه روز جمعه در مدارس سطح شهر زاهدان مستقر شده‌اند و از صبح روز۱۵ دی‌ماه ۱۴۰۱، با خودروهای شاسی‌بلند، سمند و پرشیا با پلاک شخصی، به مدارس زاهدان ازجمله مدرسه مالک اشتر واقع در خیابان مرادقلی ۲۶، نیرو می‌برند.

هم‌زمان با این اتفاقات، حکم اعدام منصور دهمرده، از بازداشت‌شدگان خیزش سراسری در زاهدان، روز پنجشنبه ۱۵ دی، به او ابلاغ شد. این شهروند متولد ۱۳۷۹، دارای معلولیت جسمی و شاگرد اتوبوس است که روز ۱۱ مهر در زاهدان بازداشت و در دادگاه انقلاب به «افساد فی‌الارض» متهم شد.

این در حالی است که به گزارش «حال‌وش»، منصور دهمرده در دادگاه رسیدگی به اتهاماتش، خطاب به قاضی گفته است که «فقط سه سنگ پرتاب» کرده و «یک لاستیک آتش» زده و قاضی به او پاسخ داده است هر کسی که علیه جمهوری اسلامی اعتراض کند، به اعدام محکوم می‌شود. منصور دهمرده، پس از شعیب میربلوچزهی ریگی ۱۸ ساله، دومین معترض بلوچ است که به اعدام محکوم شده است.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، این شهروند بلوچ به مدت ۱۰ روز تحت شکنجه شدید در بازداشتگاه اطلاعات قرار داشته که به شکسته شدن دندان‌ها و بینی او منجر شده است. هم‌اکنون منصور دهمرده در بند ۹ زندان مرکزی زاهدان در شرایط ممنوعیت تماس تلفنی و ملاقات به سر می‌برد.

انیکو گلوگسکی، نماینده پارلمان آلمان که کفالت سیاسی منصور دهمرده را بر عهده گرفته است، در توییتی به حکم اعدام صادر شده برای او واکنش نشان داد و خواستار لغو حکم اعدام این زندانی بلوچ شد.